Een groot deel van de supermarkten zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen. De opkomst van online winkelen in combinatie met de lage winstmarges, speelt veel grootgrutters parten.
Dat zegt retaildeskundige Nils van Dam van adviesbureau Duval Union Consulting op nieuwsradiozender BNR.
Volgens Van Dam hebben supermarkten veel vaste kosten, en omdat ze vooral op prijs concurreren komt de gemiddelde winstmarge niet veel hoger uit dan 3 procent. Als grootgrutters omzet verliezen aan onlinewinkels, schrijven ze volgens hem al snel rode cijfers.
Tegelijkertijd raken consumenten steeds meer gewend aan het online kopen van bijvoorbeeld speelgoed en reizen, en dat gaat ook bij voedsel gebeuren. “Elke procent omzet die verschuift naar thuislevering, veroorzaakt dat 10 procent van de winkels verlieslatend wordt.” Daardoor verdwijnt mogelijk 30 tot 40 procent van de supermarkten.
De grote supermarkten kunnen de opkomst van onlinesupermarkten als Picnic wel het hoofd bieden, zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady tegen de radiozender. “Voor de grote supermarkten rest niets anders dan hightech-bedrijven te worden. Kleine supermarktketens hebben daar de middelen niet voor; die zullen moeten gaan samenwerken of zich eenvoudigweg laten overnemen. Anders zijn ze uitgespeeld.”
Lees meer over de retailsector:
- 11 trucs die supermarkten toepassen om je zo veel mogelijk te laten kopen
- Aldi en Lidl zijn qua budgetmerken even duur als Albert Heijn – dit is de goedkoopste supermarkt van Nederland
- De traditionele supermarkt staat onder druk – Albert Heijn werkt niet voor niets aan foodconcept, in navolging van Jumbo