- Consumenten hebben nog nooit zoveel geld bij de supermarkt uitgegeven in één week als vorige week.
- Er werd in de aanloop naar kerst bijna 1,17 miljard euro uitgegeven aan boodschappen.
- De sterke omzet wordt deels veroorzaakt door de hogere prijzen.
- Lees ook: Verkoop vleesvervangers stagneert in supermarkt: consument let op uitgaven en kiest voor minder dure opties
Voor het derde jaar op rij braken supermarkten met kerst omzetrecords. Vorige week boekten de supermarkten een omzet van bijna 1,17 miljard euro. Dat is ruim 100 miljoen euro of dik 10 procent meer dan in dezelfde week een jaar geleden.
Doordat Kerstmis voor het eerst in twee jaar tijd weer met elkaar gevierd kon worden, zonder coronamaatregelen, kochten huishoudens hun kerstlekkernijen massaal bij de supermarkt, meldt onderzoeksbureau NielsenIQ.
Het was de eerste keer dat supermarkten voor meer dan 1,1 miljard euro verkochten en de vierde keer dat er meer dan 1 miljard euro werd uitgegeven.
De sterke omzet wordt deels veroorzaakt door de hogere prijzen. “We zien al het hele jaar dat de verkoopprijzen in het supermarktkanaal stijgen als gevolg van de inflatie en energiecrisis”, zegt Jasper Bins van het onderzoeksbureau. “Oliën, vlees, vis en kaas zijn voorbeelden van categorieën waar prijzen het hardst gestegen zijn dit jaar.”
Een andere reden voor de hoge omzet dit jaar is de timing van kerst. Zo viel eerste kerstdag op een zondag. Daardoor werden er veel boodschappen gedaan op vrijdag en zaterdag en die beide dagen vielen dit jaar in week 51.
In 2020 en 2021 deden de supermarkten eveneens goede zaken door de lockdowns en bijbehorende horecasluiting. In beide jaren sneuvelde het omzetrecord tijdens de kerstweek. De omzet van de kerstweek in 2022 is volgens NielsenIQ ook de hoogste weekomzet ooit gemeten. Het vorige record werd behaald tijdens de kerstweek van 2021.