Consumenten die fairtradeproducten kopen kunnen ervan uitgaan dat de artikelen
duurzaam zijn geproduceerd. De producenten uit ontwikkelingslanden krijgen
een goede prijs voor hun goederen en worden geholpen bij het uitvoeren en
optimaliseren van hun business.

Hoewel de bekendheid van deze producten toeneemt, steekt het aanbod van
fairtrade-producten in Nederland schril af met een land als
Groot-Brittannië. Met name het assortiment in supermarkten loopt nog achter.
Verschillende ketens hebben concrete doelstellingen geformuleerd over
‘eerlijke’ handel en duurzaamheid. Daarmee spelen ze in op de vraag van
consumenten die bewuster en gezonder eten en bovendien de voorkeur geven aan
kwaliteitsproducten.

Jumbo Supermarkten heeft de meest concrete ambitie geformuleerd. In
2010 moet 10 procent van het assortiment fairtrade te zijn. Het concern
heeft nu alleen nog verse fairtradeproducten onder het eigen merk, maar
verkoopt wel veel andere fairtrademerken. Branchegenoten Albert Heijn en
Super de Boer hebben onder een eigen label producten die volgens de
principes van fairtrade zijn gemaakt. Het gaat om zowel vers als koffie en
thee. Super de Boer wil bovendien gestaag zijn huismerkartikelen
verduurzamen. Ook prijsvechter Lidl heeft onder het eigen merk Fairglobe
fairtradeproducten in de schappen staan.

Het is de vraag of Nederlandse consumenten zitten te wachten op meer
fairtradeproducten in de schappen. Uit recent onderzoek van Deloitte blijkt
dat negen van de tien Nederlanders tevreden zijn met het huidige assortiment
in supermarkten. Dit percentage lag vorig jaar op 66 procent. Slechts een op
de tien Nederlanders wil meer keuze van "eerlijke" producten in
supermarkten. Daar komt bij dat twee op de vijf Nederlanders de producten te
duur vinden.

Volgens onderzoeker Marcel Temminghoff van marktonderzoeksbureau GfK is
er wellicht sprake van "een stukje verzadiging”. Daarnaast kan het
tegenvallende economische tij de belangstelling en koopbereidheid bij
consumenten verminderen. "Als men niet echt overtuigd is, kunnen de hogere
prijs voor fairtradeproducten en het economisch tij een soort blokkade
opwerpen.” Afgezien van de idealistische consument die de producten toch
wel koopt, is ‘eerlijkheid’ erg afhankelijk van de economische
ontwikkelingen, aldus Temminghoff.

Toch denkt de onderzoeker dat de belangstelling alleen maar groter zal worden
omdat er steeds meer aandacht is voor duurzaam ondernemen. "Duurzaamheid is
een complex begrip geworden, van het omgaan met energie tot ook biologisch
telen. Maar duurzaamheid is een blijvend thema en dus fairtrade ook. En de
supermarkt is en blijft de centrale aankoopplaats.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl