Supermarkten zien hun omzet dit jaar en in 2021 hard groeien, voorspelt marktonderzoeker Nielsen.
De groei wordt gedreven door de lockdown. Daardoor geven mensen meer geld uit aan boodschappen.
Het sluiten van de horeca en mogelijk beperkt horecabezoek in de toekomst zorgt ook voor een hoger omzetniveau bij supermarkten in 2021.
De horeca ziet dit kwartaal uiterst somber in. 90 procent van de horecaondernemers verwacht minder omzet te behalen en meer dan de helft denkt minder personeel nodig te hebben.
De omzet van supermarkten groeit dit jaar bijna twee keer zo snel als voor de uitbraak van het nieuwe coronavirus.
Dat voorspelt marktonderzoeker Nielsen. De organisatie voorziet een groei van 5,7 procent dit jaar. De opbrengsten dikten voor de virusuitbraak gemiddeld nog met ongeveer 2,7 procent aan.
“Tijdens de lockdown geven consumenten meer geld uit aan boodschappen dan gewoonlijk, maar ook op de langere termijn verwachten we dat door minder horecabezoek er een verschuiving zal plaatsvinden van horeca naar supermarkten”, aldus onderzoeker Hans Feenstra van Nielsen. Hij verwacht hierdoor dat dat de omzetgroei zowel in 2020 als in 2021 op een hoger niveau zal komen te liggen.
Vorige week was de groei van de supers met 17,7 procent op jaarbasis eveneens bovengemiddeld. Dat verklaart de onderzoeker door toegenomen aankopen in de aanloop naar Koningsdag.
Zowel supermarkten, drogisterijen en slijterijen laten een zeer sterke groei zien ten opzichte van een jaar terug, merkt ook onderzoeksbureau IRI, dat vanwege de coronacrisis elke week met verkoopcijfers komt van supermarkten en diverse andere winkels.
"Deze groei is echter wat vertekend omdat dat dezelfde week vorig jaar zowel Koningsdag als tweede paasdag bevatte en dus minder verkoopdagen kende. Toch lijkt het erop dat vooral het vieren van Koningsdag thuis een positief effect heeft gehad op de verkopen van supermarkten en slijterijen."
Horeca ziet het somber in
Het vooruitzicht van de supermarkten staat in schril contrast met dat van de horeca.
De branche die zijn deuren heeft moeten sluiten vanwege het coronavirus ziet de nabije toekomst uiterst somber in, zo bleek uit de maandelijkse Conjunctuurenquête over de maand april van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Daarin wordt ondernemers in consumentengerichte branches als de horeca en reisbranche gevraagd naar hun verwachtingen van het lopend kwartaal.
Nooit eerder waren zoveel ondernemers negatief in dit onderzoek. In de horeca denkt per saldo 90 procent een lagere omzet te behalen terwijl meer dan de helft verwacht minder personeel nodig te hebben.
Lees meer:
- Omzet winkels stijgt met 3,5% – online verkoop schiet door het dak met 29% meer omzet, maar de winkelstraat zit in zwaar weer
- Picnic sluit 2-jarige cao voor medewerkers met 6% meer loon – de websuper groeit razendsnel door de coronacrisis
- Zo ziet de 1,5-meter-economie eruit per sector: horeca en reisbranche hard geraakt, maar ook sierteelt
- Fletcher Hotels gooit alle 100 vestigingen open – ‘Er is een run ontstaan voor de zomer’