Maar na de zomervakantie is de prijzenslag weer flink toegenomen, constateert
supermarktdeskundige Gerard Rutte maandag 17 augustus.
Traditioneel komen de supermarkten na de zomervakantie met allerlei acties. "Het
vakantiegeld is op, consumenten gaan dan weer extra op de kleintjes
letten”, aldus Rutte van uwsupermarkt.nl. Maar volgens de kenner zet
Schuitema de zaak nu wel zeer op scherp. De uitbater van de C1000-winkels
gooit met ingang van maandag honderd producten in de aanbieding voor de
prijs van 1 euro.
Prijsacties
Andere supermarktketens blijven niet achter. Jumbo heeft zeventig producten
gedurende vier weken in prijs verlaagd. De actie in de 124 Jumbo-winkels
loopt nog tot 9 september.
Super de Boer begint volgende week met een promotionele actie onder de noemer
‘Supertoetaweken’. De ruim driehonderd vestigingen bieden dan gedurende drie
weken vijftig producten aan voor "afgeronde prijzen”. Die producten
zijn dan voor hele of halve euro’s te koop. De actie loopt naast de
aanbiedingen voor honderden A-merken die al blijvend in prijs zijn verlaagd.
Super de Boer ‘boort de prijzen de grond in’, stunt de keten op de eigen
website.
Marktleider Albert Heijn begint weer drie weken lang met zijn zogeheten
‘hamsterweken’. Consumenten krijgen dan bij de aankoop van een product een
tweede gratis.
De actie geldt elke week voor vijftig andere producten. Ook loopt bij Albert
Heijn nog steeds de laagste-actieprijsgarantie. Als klanten bepaalde
aanbiedingen tijdens de actieperiode in de folder van een andere supermarkt
goedkoper aantreffen, krijgen ze op vertoon van de papieren folder van de
andere supermarkt het aankoopbedrag terug en een gratis appeltaartje.
"Dat kan Albert Heijn nog heel wat geld gaan kosten, nu C1000 honderd
producten voor 1 euro wegdoet'', voorspelt Rutte. "Supermarkten komen
na de vakantieperiode altijd met aanbiedingen, maar je ziet dat de boel toch
aan het verscherpen is. De winkelketens zijn als de dood om klanten te
verliezen'', legt de supermarktspecialist uit.
Jumbo schudde de supermarktbranche zo'n anderhalve maand geleden al flink op
door honderden A-merken in prijs te verlagen. Concurrenten als Dirk van den
Broek en Nettorama, maar ook Albert Heijn gingen (deels) mee. Daarmee leek
een nieuwe prijzenoorlog aanstaande, maar met het aanbreken van de zomer
ging de krachtmeting als een kaars uit.
Actiedruk na vakantie
Marktonderzoeksbureau GfK onderschrijft dat de actiedruk na de vakantie
agressiever lijkt dan in voorgaande jaren. Het bureau becijferde onlangs dat
de supermarkten het afgelopen halfjaar al 25 procent meer omzet draaiden als
gevolg van de promotiedruk. "Van elke euro is 14 procent op promotie
verkocht'', zegt Joop Holla van GfK. Hij verwacht dat dit snel naar de 15
cent gaat. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog ruim 11 cent.
De voordeelweken zijn belangrijk geworden voor de supermarktketens, stelt
Holla. "De discounters probeerden eerst marktaandeel te pakken met
continu lage prijzen. Maar steeds meer supers gooien het over de boeg met
aanbiedingen. Dat werkt kennelijk toch beter.''
Volgens marktonderzoeksbureau GfK Panel Services is het winkelbezoek sinds
maart met ruim 4 procent gestegen. Klanten komen steeds meer op aanbiedingen
af en bezoeken ook meer verschillende supermarkten. Vooral gezinnen en
ouderen kopen naar verhouding veel producten die in de aanbieding zijn.
Alleenstaanden maken er minder gebruik van.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl