Opgeweckt Noord opent in april of mei in Groningen naar eigen zeggen de eerste verpakkingsvrije winkel van ons land. Ondernemers en oprichters Dorothea Piek en Tonny Straatman zijn daarvoor onder meer een crowdfundingactie gestart.

Het winkelpand aan de Astraat wordt momenteel verbouwd voor de komst van Opgeweckt Noord. Het grootste deel van de financiering is gedekt door de bank, terwijl de ondernemers zelf ook geld inleggen, schrijft RetailNews.nl.

Het restbedrag van minimaal 25 duizend euro wordt sinds maandag opgehaald via crowdfunding. Na twee dagen is zo’n tienduizend euro in Opgeweckt Noord geïnvesteerd.

Eerder dit jaar gingen in Berlijn en Antwerpen soortgelijke winkels open na succesvolle crowdfundingcampagnes. Het idee voor supermarkten zonder verpakking komt uit de Verenigde Staten, waar sommige biologische supermarkten volgens dit principe werken.

Verpakkingen zelf meenemen of kopen

De producten in de winkel worden zonder verpakking aangeboden. De verpakkingen kunnen de klanten zelf meenemen of bij de kassa kopen, waarbij Opgeweckt Noord gebruik wil maken van een statiegeldsysteem. “Op deze manier kan het voedseloverschot teruggedrongen worden en de afvalberg worden verkleind”, aldus de ondernemers.

In het midden van de winkel komt een keuken waar klanten kunnen hun ontbijt en lunch kunnen kopen, die gemaakt zijn van producten uit de winkel. Het pand krijgt de beschikking over flexibele werkplekken waar klanten hun aankoop direct kunnen nuttigen.

Nog een verpakkingsvrije supermarkt

Bag&Buy wil eveneens een verpakkingsvrije winkel. Initiatiefnemer Wim van Dijk is daarvoor op zoek naar een geschikt pand in Utrecht. De eerste Bag&Buy moet komende zomer geopend worden.

Bag&Buy haalde onlangs de benodigde 75 duizend euro op via crowdfunding. In de winkel komen droge producten als noten, specerijen, rijst en pasta, maar ook vers uit de streek, olie, azijn en wijn. Consumenten bepalen zelf hoeveel ze aanschaffen door de producten in hun eigen fles of pot of een biologisch afbreekbaar zakje te doen.

LEES OOK OP RETAILNEWS.nl