Supermarktketen Lidl laat de eigen containerschepen met non-foodartikelen uit Azië voorlopig niet meer door de Rode Zee varen vanwege de aanvallen van Houthi-rebellen. Daarmee voegt Lidl zich bij een steeds langere lijst van bedrijven die maatregelen nemen naar aanleiding van de ontstane situatie, bevestigt een woordvoerster van Lidl na berichtgeving door vakmedium Distrifood.

Het gaat om de schepen van de rederij Tailwind Shipping Lines, die eigendom is van Lidl en voornamelijk non-foodgoederen voor Lidl en andere klanten vervoert van Azië naar Europa. “Vanwege de huidige situatie verplaatst Tailwind tot nader order alle reizen via Kaap de Goede Hoop”, aldus de zegsvrouw, die benadrukt dat de veiligheid van de bemanning, schepen en lading een “topprioriteit” is.

Lidl spant zich er volgens haar tegelijk voor in om de impact voor klanten zo beperkt mogelijk te houden. “De aanvoer van goederen naar onze Lidl-filialen gaat over het algemeen gewoon door. Mocht het onoverkomelijk zijn dat er een bepaald product toch niet is, dan zijn er altijd voldoende alternatieven beschikbaar.”

Verschillende grote containerrederijen hebben besloten hun schepen niet langer door de Rode Zee te laten varen. Aanleiding zijn de aanvallen door Houthi-rebellen uit Jemen als vergelding voor geweld door Israël in de Gazastrook.

Ook bedrijven buiten de maritieme sector zien zich genoodzaakt om in te grijpen. Zo schort Tesla een groot deel van zijn productie in een fabriek bij Berlijn op van 29 januari tot 11 februari. De fabrikant van elektrische auto's stelt minder onderdelen te ontvangen doordat vrachtschepen de Rode Zee mijden en om moeten varen.

De productie in de Gentse fabriek van de Zweedse autobouwer Volvo ligt binnenkort ook enkele dagen stil omdat onderdelen niet tijdig kunnen worden geleverd.

Inflatie kan wat oplopen door hogere kosten zeetransport

De onveilige situatie op en rond de Rode Zee kan zorgen voor iets hogere prijzen van tal van producten, onder meer in Nederland, zegt haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. "In bepaalde delen van de wereld kan de inflatie beperkt toenemen, want het transport wordt duurder."

Containerrederijen hebben hun tarieven volgens hem al drie keer zo hoog gemaakt omdat ze door het conflict op de belangrijke vaarroute een flink stuk moeten omvaren.

Veel geïmporteerde goederen worden door de opgelopen spanningen waarschijnlijk iets duurder, denkt Kuipers. Hoewel hij verwacht dat de kosten uiteindelijk worden doorberekend aan consumenten, verwacht hij dat mensen niet veel duurder uit zijn. Hoeveel iedereen straks extra kwijt is, is volgens hem afhankelijk van hoe het conflict rond de Rode Zee zich de komende tijd ontwikkelt.

"De olieprijzen hebben niet heel sterk gereageerd op wat er nu is gebeurd. Maar als Iran bijvoorbeeld wapens levert aan de Houthi's of als de Houthi's oorlogsschepen aanvallen, kan het echt kritiek worden voor de wereldeconomie", zegt hij. De energieprijzen op de inkoopmarkt kunnen volgens hem dan veel hoger worden. Voor consumenten zou dit dan hogere gasprijzen kunnen betekenen en duurdere benzine aan de pomp.

LEES OOK: Coca-Cola en Haribo voorlopig nauwelijks verkrijgbaar bij Jumbo, omdat er nog geen nieuwe prijsafspraken zijn gemaakt