- Nederlanders proberen als gevolg van de hoge inflatie te besparen op boodschappen, zo meldt onlinesupermarkt Foodello op basis van eigen onderzoek.
- Consumenten laten A-merken vaker staan voor huismerken en slaan grotere hoeveelheden in om de voorraadkast te vullen.
- Ook grijpen we vaker naar producten die in de aanbieding zijn.
- Lees ook: Op boodschappen besparen? Dit is het prijsverschil tussen huismerken en A-merken van 21 producten bij Jumbo en Albert Heijn
Het gros van de Nederlanders probeert als gevolg van de inflatie zoveel mogelijk te besparen op boodschappen.
Zo grijpen consumenten vaker naar producten die in de aanbieding zijn en worden meer restpartijen en producten die tegen de houdbaarheidsdatum zitten verkocht, bijvoorbeeld met een 35 procent kortingsticker. Dat meldt onlinesupermarkt Foodello op basis van eigen onderzoek.
Volgens het onderzoek past 86 procent van de supermarktklanten zijn koopgedrag aan. Consumenten laten A-merken vaker staan voor huismerken en ze slaan grotere hoeveelheden in om de voorraadkast te vullen. Zo worden koffie en thee, huishoudelijke artikelen en pasta en rijst in grote hoeveelheden verkocht als er een aanbieding is. Ook wijken de supermarktklanten minder vaak af van het boodschappenlijstje.
Lees ook: Boodschappen doen in de supermarkt is bijna vijfde duurder, pasta brood en zuivel kosten nog meer
Foodello is sinds begin dit jaar actief in Nederland. De Finse discountsupermarkt verkoopt restpartijen van andere supermarkten en winkelketens met kortingen, naar eigen zeggen om voedselverspilling tegen te gaan.
De belangrijkste reden voor de consument om restproducten in te slaan is volgens het onderzoek niet het tegengaan van voedselverspilling, maar om op boodschappen te besparen.
De supermarktprijzen stijgen al maanden. Het CBS publiceerde maandag cijfers waarin naar voren kwam dat de koopbereidheid onder consumenten door de dalende koopkracht steeds verder wegzakt.
Foodello profiteert van torenhoge inflatie
De Finnen kozen voor Nederland als eerste uitbreiding omdat hier al veel online wordt besteld bij ketens als Picnic, maar ook Albert Heijn of Jumbo.
Het bedrijf begon zonder veel tam-tam op de Nederlandse markt, maar trok toch al de nodige klanten. Zo verdubbelde het aantal klanten van april op mei en komen er momenteel "duizenden klanten" per maand bij.
"Door de inflatie is de behoefte om te besparen op boodschappen sterk toegenomen", verklaart marketingmanager Bas Dekker. Om door te groeien werkt Foodello, dat de boodschappen per post verstuurt en geen eigen bezorgdienst heeft, aan een ruimer assortiment. Het bedrijf biedt nu zo'n 400 producten aan, dat moeten er snel 600 worden.
Voor dit jaar heeft Foodello zich ten doel gesteld om "tienduizenden klanten" te hebben. De komende jaren wil Foodello ook de stap naar andere landen maken.