De luchtvaartbranche heeft het moeilijk. Volgens cijfers van de International
Air Transport Association (IATA) is het aantal passagiers tussen 2007 en
2009 met 10,7 procent gedaald.

Vooral de duurdere klassen hebben het moeilijk: het aantal passagiers dat
business of first class vloog, daalde in dezelfde periode met 20 procent.
Dat is extra zuur als je bedenkt dat de luchtvaartmaatschappijen daar zo’n
30 procent van de inkomsten vandaan halen.

Dit leidde ertoe dat de meeste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en
internationale spelers als Qantas en Air Canada hun first class drastisch
verkleinden of zelfs helemaal afschaften. Enkele premium maatschappijen als
Eos en Silverjet gingen zelfs failliet.

Superluxe privésuites
Geheel tegen deze trend in, besloot een aantal maatschappijen om juist voor
superluxe te gaan. In hun nieuwe Airbus A380’s hebben zij privésuites
gebouwd, zodat de reiziger tijdens zijn vlucht niet gestoord wordt door zijn
medepassagiers. Het prijskaartje dat aan dit privilege hangt is flink: een
enkele reis Parijs-Singapore met Singapore Airlines begint bij 5361 euro.

De keuze voor suites komt ook voort uit de fysieke kenmerken van de A380, dat
toestel biedt immers veel meer ruimte. Die ruimte zou kunnen worden gebruikt
om de economy class meer beenruimte te geven, maar dan zou niemand meer
betalen voor de business class.

Momenteel zijn er vier luchtvaartmaatschappijen die suites aanbieden,
Emirates, Singapore Airlines, Etihad en het Indiase Jet Airways. Waarvan
Emirates de enige maatschappij is die vanaf Amsterdam vliegt, vanaf mei
kunnen de supperrijken op Schiphol in hun suite stappen. Naast services
tijdens de vlucht krijgen mensen die een suite boeken, vaak ook allerlei
andere services. Zoals express check in, eigen lounges en een auto met
chauffeur.

Bekijk hier de slideshow:
Luxe in de lucht
.

Lees ook:

Nieuw luchtvaartverdrag regelt eigendomskwestie niet

Wall Street leeft op: bankiers vliegen naar kantoor

'Sparen voor vliegticket zaak van lange adem'

IATA: Azië is grootste luchtvaartmarkt

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl