Drie jaar en 350 miljoen euro, dat is ervoor uitgetrokken om van 175 tot 200
Super de Boer-supermarkten Jumbo’s te maken. De rest wordt verkocht. Dat
maakte het bedrijf maandag 19 oktober in Houten bekend tijdens een
persconferentie over de overname.
"Circa honderd winkels zijn niet geschikt voor de Jumbo-formule. Die zijn
ofwel te klein, of ze liggen te dicht bij een andere Jumbo", legde
Jumbo CFO Ton van Veen uit. Voor tachtig van deze winkels is al een akkoord
gesloten met Schuitema, dat worden C1000-vestigingen. Voor de overige
twintig winkels is nog geen koper gevonden.
Kleinere winkels
Met de overname van Super de Boer (SdB) krijgt Jumbo ook een groot aantal
supermarkten in handen die een stuk kleiner zijn dan wat normaal is voor
Jumbo. Daarom ontwikkelde het bedrijf een concept waarmee de Jumbo-formule
ook op een oppervlakte van 700 vierkante meter kan werken.
In de kleinere Jumbo’s wordt de versafdeling, die nu nog in iedere vestiging
te vinden is, weggelaten en vervangen door voorverpakte producten. Welke
winkels verkocht worden aan Schuitema is al bekend, maar Van Eerd wil daar
nog niets over kwijt.
25 Procent omzetstijging
Jumbo verwacht bij de omgebouwde supermarkten een omzetstijging van 25
procent te kunnen realiseren. CFO Van Veen denkt eigenlijk dat het nog wel
hoger kan: "De gemiddelde omzet per vierkante meter van een
Jumbo-supermarkt is 200 euro per m2, voor een Super de Boer ligt dat
gemiddelde op 140 euro per vierkante meter. Die 25 procent is het minimum
dat de omzet omhoog kan."
Voor de Jumbo-formule betekent de overname meer dan een verdubbeling. Jumbo
heeft nu nog 127 winkels, dat worden er tussen de 302 en 327, goed voor een
marktaandeel van rond de 11 procent.
Reactie Frits van Eerd
"Voor ons was 2008 een jaar van consolidatie.In dat jaar hebben we de
organisatie klaar gemaakt voor groei en we hebben de raad van commissarissen
uitgebreid met een aantal zwaargewichten. We hadden al langer ons oog op
Super de Boer laten vallen, maar dat bedrijf was nog niet klaar voor
overname. Sinds 2006 was het bedrijf druk met een volledige reorganisatie.
We hebben gewacht tot Super de Boer zijn zaakjes op orde had en toen hebben
we deze zomer Casino benaderd", aldus Frits van Eerd.
Geen verrassing
Ook voor SdB-baas Jan Brouwer kwam het bod van Jumbo niet als een verrassing. "Het
was voor ons allang duidelijk dat een overname een kwestie van tijd was. De
partijen die dat zouden kunnen doen waren Jumbo, Schuitema en Sperwer."
Volgens Brouwer was het eindbod van Jumbo "op alle punten superieur"
aan dat van concurrent Sperwer. "Niet alleen was het bod hoger, maar
ook bijvoorbeeld de voorwaarden voor de franchisenemers en de
werkgelegenheid waren beter geregeld bij Jumbo."
Synergievoordelen
Jumbo heeft nu vooral veel vestigingen heeft in het zuiden van het land. De
koop van SdB levert naast een ruime verdubbeling van het aantal winkels,
vooral een landelijke logistieke organisatie op. "Super de Boer heeft
een nationale logistieke infrastructuur en een backoffice dat goed op orde
is. Dit maakt Super de Boer zeer complementair met Jumbo", aldus Van
Veen.
Lees ook:
Brouwer
casht ruim een miljoen door verkoop Super de Boer
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl