Voor een reclamespot van 30 seconden tijdens de Super Bowl moesten adverteerders dit jaar meer dan 5 miljoen dollar neertellen. Dat is 166.667 dollar per seconde.

Voor dat bedrag zou je verwachten dat het met de kwaliteit van de reclames wel goed zit. Maar nee, ook dit jaar zaten we verschrikkelijke spotjes tussen.

Wij keken naar de reacties op sociale media en op de redactie van Business Insider in New York om de rotte appels eruit te halen. Dit zijn met afstand de vijf slechtste spotjes van Super Bowl 51.


5. Michelob Ultra – Our Bar

Michelob Ultra is een dieetbiertje van Anheuser-Busch met erg weinig calorieën. Hoe breng je die boodschap het beste over? Door zestig seconden lang sportende mensen in beeld te brengen en ze aan het eind een light-biertje te laten drinken, dacht Anheuser-Busch. Welke fitnessfreak doet dat nou?!

Hoewel de reclamespot prachtig is gefilmd, ontbreekt het aan een achterliggende boodschap. Het had net zo goed een commercial voor een sneakermerk kunnen zijn.


4. H&R Block - Future

Hoe maak je boekhouden sexy? Niet. Hoe flitsend de beelden van belastingadvieskantoor H&R Block ook zijn, het blijft een doodsaai bedrijf.


3. American Petroleum Institute

Het American Petroleum Institute (API) is een branchevereniging die op dit moment lobbyt bij Donald Trump om regelgeving te versoepelen. Is het voor hen echt noodzakelijk om dertig seconden zendtijd in te kopen rond de Super Bowl, een mainstreamevenement waar meer dan honderd miljoen mensen naar kijken?

Nee, natuurlijk niet. En de boodschap die ze over willen brengen - dat olie veel meer toepassingen heeft dan brandstof - is ook nog eens controversieel. API rept met geen woord over de negatieve impact van fossiele brandstoffen op het klimaat. En dat valt niet bij iedereen in goede aarde.

Bekijk de advertentie hier.


2. WeatherTech — Tech Team

Als je een mini-actiefilm maakt van een kop koffie die op de vloer van een auto dreigt te vallen, dan zit je op het juiste spoor. Maar een beroemdheid ontbreekt en nergens is het filmpje echt grappig. Dan zijn twee essentiële ingrediënten voor een reclamespot tijdens de Super Bowl.

Daarnaast kon de slogan van de spot ("Made right, in America." op de nodige kritiek rekenen op sociale media.


1. T-Mobile

T-Mobile pakt uit tijdens de Super Bowl. Met vier verschillende spotjes van in totaal drie minuten heeft de provider rond de 30 miljoen dollar uitgegeven. Voor dat geld had het bedrijf best iets beters kunnen maken dan een reeks beroemdheden die flauwe grappen vertellen.

Toppunt is de commercial met de Canadese zanger Justin Bieber die de kijker leidt langs de geschiedenis van de manieren om het scoren van een touchdown te vieren. American Football-spelers Rob Gronkowski en Terrell Owens komen opdraven voor een zouteloze, tenenkrommende bijdrage.

Deze spot met actrice Kristen Schaal is niet veel beter. De humor is wel erg lomp, zeker voor een evenement waar miljoenen jongeren naar kijken.

De commercial met lifestyle-icoon Martha Stewart en rapper Snoop Dogg valt nog best te pruimen, maar de grapjes zijn net te flauw.

LEES OOK: Het ongelofelijke leven van Roger Federer – zo verdient de best betaalde tennisser ter wereld zijn geld