De trein rijdt straks in 43 minuten van Amsterdam naar Rotterdam. Nu kost dat
nog 63 minuten. Vanaf Schiphol duurt de reis nog maar 26 minuten in plaats
van de huidige 47. De trein rijdt vooralsnog met 160 kilometer per uur. De
topsnelheid bedraagt 300 kilometer.
Maar die snelheid heeft een prijs: je betaalt een toeslag van 60 procent. Een
enkeltje Amsterdam-Rotterdam kost straks €21,10 met de hsl, tegen €13
met een NS-trein.
OV-Studentenkaart
Daar staat tegenover dat een kortingskaart je wel 40 procent korting biedt
(maar alleen over het NS-tarief op de route). Studenten kunnen overigens
gratis met de trein want de OV-Studentenkaart is gewoon geldig.
Zo’n 15 procent van de stoelen is beschikbaar tegen tarieven die bijna 50
procent korting geven. Maar deze zijn alleen vooraf via internet te boeken.
NS Hispeed, een joint-venture tussen NS en KLM, hanteert de eerste vier weken
een laag tarief om klanten tot een kennismaking te verleiden. Een enkeltje
tussen hoofdstad en havenstad kost dan €15,70.
Bontjassentrein
PvdA en SP zijn al te hoop gelopen tegen de tarieven. De SP spreekt van een
'bontjassentrein'. NS Hispeed verdedigt de tarieven door te wijzen op het
hogere comfort en de tijdwinst. Het bedrijf noemt ook de hoge kosten als
reden: jaarlijks moet de hsl-organisatie 148 miljoen euro betalen als
gebruikersvergoeding aan de staat.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl