De onlinebetaaldienst Stripe heeft in een nieuwe financieringsronde 245 miljoen dollar opgehaald bij investeerders.
Dat betekent dat de concurrent van PayPal en het Nederlandse Adyen z’n waarde in de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld heeft tot 20 miljard dollar. Daarmee is het de grootste startup op het vlak van financiële services.
In een interview zegt John Collison, die Stripe in 2010 samen met zijn broer Patrick oprichtte, dat Stripe groeit doordat veel van hun klanten ook groeien. Zo is de online opticien Warby Parker druk bezig om in fysieke winkelstraten uit te bereiden. Omdat Warby Parker klant is van Stripe, groeit ook Stripe dankzij die uitbreiding.
“Zo zijn er meer techbedrijven die hun eerste stappen zetten in de echte wereld”, zegt Collison. “En daar willen ze Stripe bij gebruiken.”
De broers gaan de miljoeneninvestering gebruiken om grotere bedrijven als klanten aan te trekken en om te verhuizen naar nieuwe landen. Ze willen bijvoorbeeld een nieuw kantoor in Singapore openen. Stripe is al in 25 landen, waaronder Nederland, actief.
De internationale uitbreiding is een logische stap voor Collison. Bedrijven als Google en Uber zoeken buiten de Amerikaanse grenzen naar nieuw talent en nieuwe kansen, dus ook Stripe moet dat volgens hem doen.
Het uiteindelijke doel van Stripe is om het groeiende techbedrijven makkelijker te maken om betalingen mogelijk te maken. Tot nu toe heeft Stripe dat vooral gedaan voor startups, geeft Collison toe, maar volgens hem heeft ieder bedrijf wel iets aan de diensten van Stripe omdat uiteindelijk ieder bedrijf met technologie te maken krijgt.
"De nerds nemen de aarde over, en dat geldt ook voor de bedrijven van nerds", zegt Collison.
Het aandeel Adyen noteerde donderdag op de beurs in Amsterdam omstreeks 10.05 uur 0,5 procent lager op 658,50 euro.