- Streamingdienst Netflix lanceert een nieuw, goedkoper abonnement, met advertenties.
- Deze nieuwe aanpak kan het bedrijf in drie jaar tijd ruim 8 miljard dollar aan inkomsten opleveren, aldus een financiële analist.
- Maar er zitten wel risico’s aan: de vraag is of Netflix hiermee kannibaliseert op bestaande abonnees.
- Lees ook: Worden de Emmy’s een lofzang op ‘peak tv’ of een grafrede voor streamingdiensten zoals Netflix en HBO Max
Streamingdienst Netflix komt binnenkort met een relatief goedkoop abonnement, waarbij afleveringen van bijvoorbeeld de serie “Stranger Things” advertenties krijgen.
Netflix heeft de handen ineen geslagen met Microsoft om op korte termijn zijn nieuwe dienst te helpen verkopen en heeft onlangs twee topmensen van Snap ingehuurd om de verkoopactiviteiten verder uit te bouwen.
De abonnementen van Netflix waar advertenties bij zitten, zouden volgens zakenkrant The Wall Street Journal in november al in een aantal landen verkrijgbaar zijn, hoewel de officiële uitroldatum begin 2023 is.
Na een paar lastige kwartalen, met onder meer een daling van de abonnee-aantallen een fors lagere beurskoers, is Netflix niet meer de favoriet van financiële analisten op Wall Street. Sommigen zijn sceptisch over de kansen van de nieuwe abonnementsvorm.
De vraag is of Netflix hiermee nieuwe abonnees trekt, of dat dit een aanleiding is voor bestaande abonnees om over te stappen van duurdere abonnementsvormen zonder advertenties, naar de goedkopere vorm inclusief advertenties.
"Wij zijn er niet van overtuigd dat consumenten zitten te wachten op een product mét advertenties dat een paar dollar goedkoper is", schreef analist Andrew Uerkitz van zakenbank Jefferies deze maand in een rapport. "Echte, incrementele groei van abonnees is veel waarschijnlijker geografische regio's waar de concurrentie nog beperkt is."
Sommige aandelenanalisten zijn wel optimistisch over de nieuwe dienst, gelet op het huidige economische klimaat.
"Een dreigende recessie eind 2022 of in 2023, evenals aanhoudend hoge inflatie, zorgt ervoor dat consumenten op zoek gaan naar dingen waarop ze kunnen bezuinigen", schreef analist Tim Nollen van zakenbank Macquarie begin deze maand in een rapport. "Deze economische factoren kunnen, in combinatie met toegenomen concurrentie in de streamingsector, de juiste marktvoorwaarden creëren voor de goedkopere advertentie-oplossing van Netflix."
Nollen haalde onderzoek aan dat wijst op groei in de markt voor streamingdiensten ondersteund met advertenties in de VS en stagnatie in de markt die werkt op basis van abonnementen zonder advertenties.
Volgens onderzoeksbureau Kantar was er begin dit jaar na een prijsverhoging van het reguliere abonnement van Netflix in de Verenigde Staten een sterke daling te zien in de klanttevredenheid, en nam het aantal opzeggingen toe. Kantar stelt dat de goedkopere abonnementsvariant mét advertenties kansen biedt om abonnees die prijsgevoelig zijn te behouden en om ex-abonnees over te halen om terug te keren.
Advertentie-inkomsten van Netflix kunnen oplopen tot 8,5 miljard dollar
Volgens de schattingen van analist Nollen van Macquarie kan het advertentieplatform van Netflix in 2025 maar liefst 8,5 miljard dollar aan inkomsten genereren.
Analisten van Morgan Stanley schreven deze maand in een rapport echter dat beleggers "geduld moeten hebben" in de periode dat de nieuwe advertentiedienst wordt uitgerold. Zij noemden het bedrijf "het slachtoffer van zijn eigen succes", omdat Neflix in onder meer de VS al zo'n groot deel van de huishoudens als abonnee telt. Daardoor wordt het lastig om in hoog tempo verder te groeien. "Afhankelijk van de prijsstelling en marketinginspanningen duurt het mogelijk langer om significante inkomsten uit advertenties te halen."
Lees meer over streamingdiensten:
- Worden de Emmy’s een lofzang op ‘peak tv’ of een grafrede voor streamingdiensten zoals Netflix en HBO Max
- De $1 miljard kostende Lord of the Rings-serie legt grote druk op Amazon: ‘Als we hier geen succes van kunnen maken, waarom is Amazon Studios er dan nog?’
- Dienstweigeraar, dromer, miljonair en de ‘Amerikaanse Tolkien’: dit is George R. R. Martin, de man achter Game of Thrones