- Fitness-app Strava boekte in mei een recordomzet van 6,4 miljoen dollar en werd vaker gedownload dan ooit.
- Door de coronapandemie zijn vrijwel overal ter wereld sportscholen gesloten. Mensen zijn daardoor meer gaan hardlopen en fietsen.
- Strava houdt live de afstand en snelheid bij en is tegelijkertijd ook een sociaal platform.
Fitness- en gezondheidsapps hebben een topjaar achter de rug, maar voor Strava groeien de bomen helemaal tot in de hemel.
De app gebruikt gps-technologie om live de afgelegde afstand en snelheid bij te houden voor activiteiten als fietsen en hardlopen.
Het aantal downloads van Strava steeg in mei naar 3,4 miljoen (+179 procent ten opzichte van januari). Dat hielp het bedrijf aan een recordomzet aan 6,4 miljoen dollar (+166 procent), blijkt uit cijfers van marktonderzoeker SensorTower.
Strava zag het aantal downloads in het tweede kwartaal van 2020 volgens SensorTower het hardst stijgen van alle gezondheids- en fitnessapps, terwijl de hele sector toch al met liefst 47 procent groeide ten opzichte van een jaar eerder.
De stijging was ook veel hoger dan in januari, de traditionele recordmaand voor dergelijke diensten en producten vanwege alle goede voornemens.
Virtuele uitdagingen groeien in populariteit op Strava
Hoewel Strava de cijfers niet kon bevestigen, zei een woordvoerder van het bedrijf wel dat er enorme groei was in de afgelopen maanden en dat de coronacrisis daar de belangrijkste oorzaak van is.
“Toen veel sportscholen en fitnesscentra dicht gingen vanwege de wereldwijde uitbraak van het coronavirus zijn veel mensen gaan hardlopen en fietsen”, laat de woordvoerder schriftelijk weten aan Business Insider. “Strava heeft veel mensen lid zien worden van onze gemeenschap om op een veilige manier te sporten met voldoende sociale afstand.”
Een van de voorbeelden die de indrukwekkende groei van Strava onderschrijft is de “SOLOdarity Challenge”, een programma waarbij gebruikers worden uitgedaagd “om actief en onderling verbonden te blijven, terwijl er sociale afstand wordt gehouden”. Er doen bijna een miljoen mensen mee aan het programma.
Strava ziet ook veel mensen meedoen aan de maandelijkse uitdagingen om 5 kilometer hard te lopen. In mei deden daar meer dan 1,3 miljoen mensen aan mee, een verdubbeling ten opzichte van januari.
Sportartikelen vlogen over de toonbank tijdens de coronacrisis
Volgens directeur en medeoprichter Ben Parr van marketingplatform Octane AI hebben niet alleen Strava, maar alle producten die met zelf sporten te maken hebben een enorme groei doorgemaakt tijdens de coronapandemie.
“De populariteit van fitnessapps, sportkleding en fitnessapparaten voor thuis is fors toegenomen”, zegt Parr tegen Business Insider. “Zolang mensen thuis moeten blijven en niet in groepen kunnen sporten zal de markt voor thuisfitness flink blijven groeien.”
Strava heeft ook geprofiteerd van de fietsrage, want tijdens de coronapandemie zijn de fietsverkopen geëxplodeerd, zowel om te sporten als om op veilige wijze naar kantoor te gaan. Sommige Amerikaanse fietswinkels melden tot wel 600 procent hogere verkopen. Ook in Nederland vlogen de racefietsen de winkels uit.
Strava stopt meer diensten achter de betaalmuur
De pandemie heeft tot een enorme groeiversnelling van Strava geleid, maar de app was de afgelopen jaren toch al sterk in opkomst. Dat komt mede omdat voormalig CEO James Quarles precies de juiste plek heeft weten te vinden tussen een fitnesstracker en een sociaal medium.
Met de hulp van de van Instagram afkomstige Quarles wist Strava zich van een vrijwel pure fitness-app te transformeren tot een levendig sociaal platform. Zo kun je via de app collega-atleten volgen en hun activiteiten en foto’s ‘liken’.
Marketeer Parr verwacht dat de groei van Strava nog wel even door zal zetten tijdens de pandemie. “Veel mensen zijn bijna een half jaar voornamelijk binnen geweest vanwege de pandemie”, zegt Parr. “Niet iedereen voelt zich prettig om weer naar een sportschool te gaan of groepslessen te nemen, dus zullen ze andere manieren zoeken om actief te blijven.”
Toch is Strava nog zoekende. De app is gratis te gebruiken, maar heeft ook een betaalde versie met extra functies voor 5 euro per maand.
De laatste maanden stopt Strava steeds meer basisfunctionaliteiten in de premium-variant, in een poging meer inkomsten te genereren. Gebruikers die nu niks betalen, zijn daar niet blij mee. Als zij de fitness-app verlaten, is Strava straks niet meer de verzamelplek waar alle sportactiviteiten van vrienden en kennissen te vinden zijn.