Hoe langer je meedraait, hoe authentieker en ambachtelijker je oogt. Dus zoeken marketeers het oprichtingsjaar van een bedrijf steeds verder terug in de tijd. Dat helpt de verkoop, schrijft de Volkskrant.
Biermerk Brand is al trots ‘sinds 1340’, maar bestaat net een eeuw.
Maar het mag, volgens de Stichting Reclame Code. Het jaartal hoeft niet te verwijzen naar het jaar waarin de bedrijfsnaam werd bedacht, maar naar het jaar waarin de bedrijfsactiviteit voor het eerst plaatsvond.
Drie voorbeelden van bedrijven die creatief omgaan met hun jaartallen, aldus De Volkskrant:
1.Simon Levelt
Is in 1817 opgericht. Althans dat staat in het logo. Maar toen het bedrijf in 2017 een jubileum wilde vieren, en zich in de geschiedenis ging verdiepen, kwam het erachter dat er geen enkel bewijs is voor dat oprichtingsjaar. Het jubileum werd afgeblazen. En wellicht uitgesteld: in het handelsregister komt Levelt vanaf 1826 voor.
2.Biermerk Brand
Brand is 'historische lekker, sinds 1340', aldus de slogan. In dat jaar stond er in Limburgs Wijlre een brouwerij. In de negentiende eeuw zette de familie Brand er in dat dorp ook één neer. Meer dan de vestigingsplaats hebben de twee brouwerijen niet gemeen. Maar 'Brand is altijd trots geweest op die geschiedenis' zegt een woordvoerder tegenover De Volkskrant.
3.Melkunie
Zelfde geldt voor zuivelmerk Melkunie. In 1961 opgericht, maar vertelt dat het sinds 1872 bestaat. De woordvoerder: "Wij suggereren op onze verpakkingen niet dat Melkunie in 1872 is opgericht, alleen dat er in de Kop van Noord-Holland sinds 1872 zuivel wordt gemaakt".