Veel Apple-adepten hadden vrijdagochtend 27 oktober 9.00 uur rood omcirkeld in hun (Apple) agenda: de iPhone X, het meest uitgeruste topmodel van Apple, werd beschikbaar in de voorverkoop.

Nu blijkt dat alleen kopers die de eerste minuten na 9 uur ’s ochtends besteld hebben, hun exemplaar binnen één week thuisbezorgd krijgen. De levertijd liep na enkele minuten op naar “2 tot 3 weken” en vrij snel daarna naar “4 tot 5 weken”. Deze melding verscheen zowel in de officiële Apple Store app als bij telecombedrijven wereldwijd.

In de VS kost het 64 GB-model 999 dollar, in Nederland kost het model 1.159 euro.

Vrijdag 3 november wordt voor Apple-adepten nu een belangrijke dag. Dan is het nieuwe vlaggenschip van Apple, door menigeen als “de toekomst van de smartphone bestempeld”, ook in de Apple-winkels te koop. De techgigant adviseert om vroeg in de rij te gaan staan of liggen.

Apple Store storing

Vooraf werd door Apple geadviseerd om via de officiële Apple Store app te bestellen, maar de app kreeg te maken met storingen, iets waar Nederlandse gebruikers ook over klaagden op Twitter.

iPhone X preorders

Tekort

Ming-Chi Kuo, een analist voor KGI Securities, voorspelde dat er in 2017 30 tot 35 miljoen stuks van de iPhone X verscheept gaan worden. Eerder zouden dat er 40 miljoen stuks zijn.

Naar verwachting zal eind dit jaar de levertijd flink oplopen, afgaande op berichten uit de Apple-fabrieken in Azië. Zo is er een tekort aan een aantal belangrijke onderdelen zoals de 3D True Depth camera. Ook is het model überhaupt een delicaat, lastiger te maken apparaat dan oudere iPhones.

Voor vele fans is het nieuwste model een ‘must have’. Waarom is het model zo populair? Het is momenteel de iPhone met de beste specificaties; het heldere, randloze OLED-scherm is in vergelijking met oudere iPhones weer een stukje groter; een langere batterijduur dan de iPhone 7; een 3D TrueDepth frontcamera waarmee gezichtsherkenning mogelijk is in plaats van de eerdere vingerafdrukscanner.