Het bedrijfsresultaat (ebitda) kwam vorig jaar uit op 175 miljoen euro. De
orderboeken vulden zich tot een bedrag van circa 1,3 miljard euro en het
bedrijf investeerde een recordbedrag van 91 miljoen euro. Dat geeft Stork
een solide uitgangspunt om de economische storm het hoofd te bieden, aldus
het concern vrijdag.
Ordertoename
Het onderdeel technische diensten zag de orders met 64 procent toenemen tot
473 miljoen euro. Daarvan maken de herontwikkeling van het olieveld
Schoonebeek voor de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) en het
uitbreiden van de elektriciteitscentrale Maasbracht een belangrijk deel uit.
Stork richt zich met zijn technische diensten vooral op de olie- en gasmarkt
en de chemie- en energiesector. Deze markten hebben op korte termijn last
van de economische crisis, maar op lange termijn zijn de vooruitzichten
volgens Stork positief.
Aerospace
Het onderdeel Fokker Aerospace heeft te maken met teruglopende
productieschema’s, hoewel het orderboek afgelopen jaar licht toenam. Fokker
Aerospace levert onderdelen voor projecten als de superjumbo A380 van Airbus
en de beoogde opvolger van de F16, de Joint Strike Fighter (JSF).
Een bod van een consortium geleid door de Britse investeringsmaatschappij
Candover resulteerde vorig jaar februari in een beursexit voor Stork. Aan de
overname ging een maandenlange strijd vooraf. De aandelen Stork zijn nu
indirect in handen van fondsen geleid door Candover, Eyrir Invest en
participatiefondsen. Het onderdeel Stork Food, dat slachtmachines maakt,
werd begin mei verkocht aan het IJslandse Marel Food Systems.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl