PostNL zet de komende tijd bakfietsen en dieselbusjes in om de bezorging per Stint te vervangen. De elektrische bolderkarren mogen voorlopig niet de weg op vanwege mogelijke veiligheidsrisico’s.
Een woordvoerder van PostNL zegt dat er nog niet heel veel gebruik werd gemaakt van de bezorgstint en dat daarom de gevolgen van het verbod voor het bedrijf beperkt zijn.
PostNL heeft in totaal 79 Stints. Die worden vooral gebruikt voor haal- en brengritten bij zakelijke klanten en daarnaast in Amsterdam en Leeuwarden ook voor pakketbezorging.
PostNL gebruikt naast Stints ook elektrische bakfietsen. Die kunnen een deel van de stintritten overnemen. De rest wordt op korte termijn door dieselbusjes vervangen. Als de Stint helemaal niet meer ingezet mag worden, dan zorgt PostNL voor meer bakfietsen om ook die ritten over te nemen.
Potentiële veiligheidsrisico’s Stint
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft maandag uit voorzorg besloten dat Stints voorlopig niet meer de openbare weg op mogen. Volgens onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de elektrische bolderkar ,,potentiële veiligheidsrisico’s”.
De Stint mag vanaf middernacht niet meer de weg op. Uit het eerste onderzoek blijken er twijfels te zijn over de technische constructie van het voertuig. Dit zou volgens de onderzoekers ertoe kunnen leiden dat de Stint stilvalt of juist niet meer remt. Ook zijn er technische wijzigingen aan de Stint doorgevoerd zonder dat het ministerie op de hoogte is gebracht.
Ongeluk Oss
"De genoemde bevindingen kunnen een risico vormen voor de bestuurder, de kinderen en andere weggebruikers", aldus een verklaring van het ministerie. Door een ongeval met een Stint kwamen in Oss onlangs vier kinderen om het leven. Een elfjarig meisje en hun begeleidster overleefden de botsing tussen de trein en de Stint waarin de slachtoffers zaten. Zij zijn inmiddels buiten levensgevaar.
Uit de eerste bevindingen van een verkennend technisch onderzoek blijkt dat de fabrikant van de Stints is gevraagd of hij reden zag voor een terugroepactie, maar die bleek daar geen voorstander van te zijn.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft er vervolgens op aangedrongen dat de fabrikant de Stint zou (laten) stilzetten, maar die was daar, na overleg met een advocaat, niet toe bereid.