‘Stint rukt op in Bredaas straatbeeld’, kopte BN DeStem deze zomer nog. ‘Na kinderen gaat nu de post in de e-bak’, luidde het vervolg.
In een paar jaar tijd hadden de in totaal vier modellen van Stint Urban Mobility een opvallende plek in het Nederlandse straatbeeld weten te veroveren.
Maar na het verschrikkelijke ongeval in Oss en het daaropvolgende verbod door minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) was het Bilthovense bedrijf ineens gedoemd om ten onder te gaan. Op 29 oktober 2018 kondigde directeur Edwin Renzen het faillissement aan.
Hoe leidde het korte maar bewogen leven van de Stint tot dit moment?
De Stint wordt vanaf 2011 ontwikkeld voor de buitenschoolse opvang.
Edwin Renzen en Peter Noorlander beginnen in 2011 aan de ontwikkeling en productie van het – inmiddels zeker – bekendste model. Renzen, destijds vervoerscoördinator, zoekt een alternatief voor de taxibusjes die voor drukke en onoverzichtelijke verkeerssituaties rondom scholen zorgden.
Noorlander zorgt als industrieel ontwerper voor het technische aspect van dit alternatief, waarmee tien kinderen kunnen worden vervoerd met een snelheid van maximaal 17 kilometer per uur. De Stint BSO heeft een actieradius van 25 kilometer.
Met een soort fietsstuur kan de staande bestuurder de voorwielen van het voertuig laten zwenken. Het stuur heeft aan de rechterkant een draai-gashendel en een knopje om te schakelen tussen voor- en achteruit rijden. Bij loslaten van de gashendel remt de Stint af. Aan de linkerkant van de stuur zit een handrem.
De ‘bijzondere bromfiets’ wint al snel aan populariteit bij opvangorganisaties.
In december 2011 verwerven Renzen en Noorlander de vergunningen om met de Stint de openbare weg op te gaan. Het elektrisch aangedreven voertuig valt in de categorie ‘bijzondere bromfiets’ en is geschikt voor op het fietspad. Iedereen die een korte cursus heeft gevolgd en minimaal 16 jaar is, mag ermee rijden.
Nog onwennig met het nieuwe fenomeen omschrijven veel mensen de Stint als ‘elektrische bakfiets’. Volgens anderen is het in feite een Segway-bolderkar, maar Renzen wijst dat label af. Zoals de fiets niet het alleenrecht heeft op zittend vervoer, heeft de Segway dat niet op staand transport, is zijn redenatie.
Wat het ook precies is, BSO's en kinderdagverblijven zijn enthousiast. De investering van zo'n 7.500 euro is het waard en wordt terugverdiend, aldus early adopters zoals Anne Gommers van kinderopvang Villa Kakelbont in Breda: "Het is een stuk goedkoper dan reizen met het openbaar vervoer. Voorheen moesten we voor een uitje alles plannen. Nu pakken we gewoon een Stint en trekken eropuit."
Nieuwe modellen voor klein vrachtvervoer slaan aan bij bezorgbedrijven...
... supermarkten...
... en lokale overheden.
Het bedrijf van Renzen ontwikkelt nieuwe modellen onder de namen Cargo en Pick-up en weet deze succesvol te slijten aan bezorgbedrijven als PostNL en DHL.
PostNL schaft er in totaal 79 aan en gebruikt de Stints voor haal- en brengritten bij zakelijke klanten en daarnaast in Amsterdam en Leeuwarden ook voor pakketbezorging.
Voor de gemeente Zaanstad ontwikkelt Renzens bedrijf een op maat gemaakte Stint om te helpen bij reinigingstaken als het legen en schoonmaken van prullenbakken en het verwijderen van zwerf- en drijfvuil.
In de zomer van 2018 rijden er in totaal ruim drieduizend Stints door heel Nederland.
Op 20 september slaat het noodlot toe bij een spoorwegovergang in Oss.
Een Stint van een kinderdagverblijf wordt die donderdag door een trein aangereden op een overgang bij station Oss-West. Vier kinderen komen om, waaronder twee zusjes. Een derde zusje raakt zwaargewond, net als de 32-jarige bestuurster.
Stint Urban Mobility richt een tijdelijke voorpagina in op de bedrijfswebsite waarop directeur Renzen zijn afgrijzen en medeleven betuigt en het publiek via updates op de hoogte houdt van verdere ontwikkelingen. Experts in crisiscommunicatie prijzen de manier waarop Renzen en zijn bedrijf met de situatie omgaan.
De Inspectie Leefomgeving en Transport start een verkennend technisch onderzoek, waaruit al snel blijkt dat de Stint mogelijk met technische problemen kampte waardoor de begeleidster niet meer kon afremmen voor de spoorwegovergang.
Minister Van Nieuwenhuizen verbiedt het gebruik van de Stint op de openbare weg per 2 oktober.
De minister van Infrastructuur neemt het zekere voor het onzekere en schorst het gebruik van de Stint op de openbare weg voor onbepaalde tijd.
Edwin Renzen noemt dat besluit overhaast en slecht onderbouwd. "De hypothese van de inspectie over de incidenten van afgelopen week is niet onderbouwd, ook niet met referentievoertuigen of eerdere incidenten in het land", zegt hij tegen de Volkskrant. "Ik heb toestemming gevraagd om de betreffende Stints te mogen onderzoeken, dat mag niet. Zo kunnen wij zelf niet verifiëren wat er echt gebeurd is. Dus heb ik gezegd: vertel dan maar zelf dat de Stints niet meer verder mogen rijden."
Het verhaal van de Stint lijkt hier te eindigen, met alleen maar verliezers.
"De minister heeft de kinderopvangbranche met een ernstig probleem opgezadeld", zegt voorzitter Gjalt Jellesma van de belangenvereniging van ouders in de kinderopvang (Boink) in hetzelfde artikel tegen de Volkskrant. "De kinderopvang moet nu improviseren, maar hoe moet je dat doen in zo'n korte tijd? En de economie is booming, dus taxibusjes liggen ook niet voor het oprapen."
PostNL zet de komende tijd bakfietsen en dieselbusjes in om de bezorging per Stint te vervangen. Een woordvoerder van PostNL zegt dat er nog niet heel veel gebruik werd gemaakt van de bezorgstint en dat daarom de gevolgen van het verbod voor het bedrijf beperkt zijn.
De grootste verliezer, de slachtoffers van het dramatische ongeval natuurlijk uitgezonderd, zal het bedrijf van Edwin Renzen zijn. "Dit zou best wel het einde kunnen betekenen van het bedrijf", zegt hij tegen de NOS. Volgens het AD werd het bedrijf, met inmiddels dertig medewerkers, recentelijk nog gewaardeerd op 23 miljoen euro. "Als je vraagt hoeveel het na vandaag waard is: ik denk dat we het misschien nog een half jaartje kunnen uitzingen, dan is het afgelopen", aldus Renzen tegen die krant.
Op één plek neemt de populariteit van de Stint juist even een vlucht: Marktplaats. Bedrijven, handelaren en particulieren zien hun kans schoon om een goede deal te maken op de advertentiesite nu het voertuig – voorlopig – is verboden op de openbare weg. "Die dingen kosten nu geen drol meer", aldus een fietsenmaker die de Stint wil ombouwen tot koffiekar.
Op 29 oktober 2018 is het zover: het faillissement wordt aangevraagd
"Ik zie geen uitweg meer", zegt directeur Edwin Renzen tegenover RTL Nieuws. Hij vraagt faillissement aan voor de Stint en verwacht dat dit wordt toegewezen door de rechter. "De rek is eruit er komt al weken geen geld meer binnen. (...). We zijn een spookbedrijf geworden en er is geen redelijk perspectief meer. Het is op."