De stikstofcrisis heeft de meeste gevolgen voor de bouw-, de vastgoed- en de agrarische sector. Dat concludeert ABN Amro woensdag in een rapport waarin is gekeken naar de impact van de huidige stikstofproblematiek op verschillende branches.
In mei 2019 zette de Raad van State een streep door het Programma Aanpak Stikstof (PAS), het systeem van vergunningen waarmee er toch gebouwd kon worden bij natuurgebieden. De PAS voldeed volgens de hoogste bestuursrechter niet aan Europese regelgeving.
Sindsdien zoekt het kabinet naar een oplossing, maar erg voorspoedig gaat dat nog niet. Uiterlijk 1 december willen de regering en de provincies meer duidelijkheid geven over de aanpak van het stikstofprobleem.
Inkrimping van de veestapel is een van de vaak genoemde opties. Boerenbedrijven zijn volgens het RIVM namelijk de grootste uitstoter van stikstofdioxiden. ABN Amro concludeert dan ook dat de agrarische sector zwaar onder druk staat door de stikstofproblematiek.
Ook de bouw- en vastgoedsector kan een flinke klap krijgen, aldus ABN. Duizenden bouwprojecten staan op losse schroeven en vergunningen voor nieuwbouw worden nauwelijks meer verstrekt. Eerder becijferde de bank al dat mogelijk 70.000 banen in de bouw op de tocht staan door de uitspraak van de Raad van State.
Lees meer: Waarom liggen er 18.000 bouwprojecten stil? 4 vragen over de stikstofcrisis
Als de bouw in het nauw komt, kan dat weer gevolgen hebben voor de industrie en toeleveranciers. "Dit kan onder meer leiden tot lagere omzetten voor producenten en groothandelaren van machines, gereedschap, zwaar materieel en transportmiddelen", schrijft ABN Amro. "Uitstel van infrastructurele projecten heeft daarnaast gevolgen voor leveranciers van sensoren, onderdelen voor bruggen, sluizen en sporen."
Ook de binnenvaart loopt risico: zo'n 40 procent van het vrachtvolume in die logistieke sector is afkomstig van de bouw. En de bouw van datacenters, zorgwoningen en winkels wordt ook moeilijk.
Toch ziet ABN Amro ook lichtpunten. De stikstofcrisis biedt namelijk ook kansen voor ondernemers die modulair en prefab bouwen. "Of voor verhuurders en producenten van elektrisch bouwmaterieel, zoals kranen, speciale transportmiddelen en alternatieven voor dieselaggregaten, zoals grote batterijen", zegt Madeline Buijs, sectoreconoom bouw en vastgoed bij ABN Amro.
Ook autohandelaren die vooroplopen in de verkoop van elektrische auto’s kunnen profiteren, denkt Buijs. Net als deelplatformen voor bijvoorbeeld auto's. "Want als auto’s vaker worden gedeeld, kan dit de groei van het aantal auto’s op de weg beperken en daarmee ook de uitstoot van stikstof."