- Grootbank ABN AMRO heeft in het derde kwartaal van dit jaar een hogere winst geboekt, mede door de stijging van de zogenoemde rentemarge.
- De bank profiteerde van een groter verschil tussen de ontvangen rente op onder meer hypotheken en bedrijfsleningen en de betaalde rente op spaargeld en andere financiering.
- Supermarktconcern Ahold Delhaize boekte een lagere winst, mede door een afschrijving op de verkoop van een dochterbedrijf in de VS.
- Lees ook: Stijging hypotheekrente weer even van de baan: dit betaal je gemiddeld als starter, doorstromer of oversluiter
Op de Amsterdamse beurs kwamen woensdag twee grote fondsen met de kwartaalcijfers naar buiten: ABN AMRO en Ahold Delhaize.
Grootbank ABN AMRO wist de kwartaalwinst op te schroeven, mede door een gunstig renteresultaat. Bij Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com, ging het wat minder. Dat lag mede aan een afschrijving op de de verkoop van een dochterbedrijf in de VS aan flitsbezorger Getir.
Woensdag zakte het aandeel ABN AMRO ongeveer 7 procent op de beurs, ondanks de winststijging. Het aandeel Ahold Delhaize zakte eveneens 7 procent.
ABN AMRO: profijt van sterke rentemarge
ABN AMRO heeft in het afgelopen kwartaal iets meer winst gemaakt, opnieuw geholpen door de gestegen rente. Onder de streep hield het bankconcern in het derde kwartaal 759 miljoen euro over. Dat is 2 procent meer vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
"In het derde kwartaal realiseerden we weer een sterk financieel resultaat met aanhoudend hoge netto rentebaten vergeleken met vorig jaar", stelt Robert Swaak, topman van het bankconcern, in een toelichting.
De rente-inkomsten kwamen uit op 1,5 miljard euro, 20 procent hoger dan vorig jaar. De hogere rente helpt de resultaten van alle banken al tijden vooruit. Zo hoeven ze nu zelf geen rente meer te betalen over geld dat ze bij de Europese Centrale Bank (ECB) stallen en kunnen ze betere marges maken op bijvoorbeeld de rente die betaald wordt op spaargeld en de ontvangen rente op onder meer hypotheken en bedrijfsleningen.
In de onderstaande tabel is te zien dat de zogenoemde netto rentemarge van ABN AMRO in het derde kwartaal van dit jaar 1,54 procentpunt bedroeg. Dat is iets lager dan in het tweede kwartaal van dit jaar, maar fors hoger dan de rentemarge van 1,19 procentpunt van het derde kwartaal van 2022.
Nederlandse spaarders profiteren maar in beperkte mate van de hogere rente, terwijl banken miljardenwinsten maken. Maar dat komt volgens Robert Swaak, topman van ABN AMRO, omdat er buffers opgebouwd moeten worden voor slechtere tijden. "Als we praten over 'overwinsten' dan zou ik zeggen: kijk even naar de resultaten van de achterliggende jaren."
Swaak zegt heel goed te begrijpen dat er een discussie op gang is gekomen over spaarrentes. "Maar we moeten ons realiseren dat wij ook een verantwoordelijkheid hebben voor een veilige en stabiele bank op lange termijn. Dat is belangrijk voor onze klanten, de aandeelhouders en de samenleving. De afgelopen jaren hebben we ook hele periodes gehad dat de winsten van banken achterbleven", stelt Swaak in een toelichting op de kwartaalresultaten van de bank.
Afgelopen week meldde ook ING een stijging van de rentemarge in het derde kwartaal van dit jaar. Bij ING kwam de rentemarge uit op 1,57 procentpunt en ook dat was fors meer dan de rentemarge van 1,35 procentpunt van het derde kwartaal van 2022.
De winst van ABN AMRO werd afgelopen kwartaal ook gestuwd doordat er voorzieningen vrijvielen van geld dat de bank eerder apart had gezet voor leningen die mogelijk niet meer terugbetaald zouden worden.
Lagere winst voor Ahold Dehaize: afschrijving op verkoop Amerikaanse online supermarkt
Ahold Delhaize heeft in het afgelopen kwartaal een fiks lagere winst geboekt dan een jaar eerder. Het moederbedrijf van supermarkten als Albert Heijn en Delhaize en webshop Bol kampte met hogere kosten.
Daarnaast moest het bedrijf 153 miljoen euro afschrijven bij de verkoop van zijn Amerikaanse onlinesuper FreshDirect aan flitsbezorger Getir.
Voor heel het jaar is Ahold Delhaize iets minder positief over de winst per aandeel, maar de vrije kasstroom zal hoger liggen dan eerder verwacht. Het bedrijf koopt volgend jaar ook voor 1 miljard euro aan eigen aandelen in, waarmee aandeelhouders worden beloond.
De nettowinst daalde tot 394 miljoen euro, wat bij gelijke wisselkoersen bijna 30 procent minder is dan een jaar eerder. De omzet steeg na een correctie voor wisselkoersen bijna 3 procent tot 21,9 miljard euro.
Dat de omzet steeg, kwam vooral door prijsstijgingen om de hogere kosten voor energie en grondstoffen door te berekenen. De hoeveelheden verkochte producten lagen over het algemeen lager.
Vooral in Europa blijft dit de rest van het jaar waarschijnlijk het geval doordat hogere energiekosten de koopkracht van klanten raakt, denkt topman Frans Muller. Daar staat tegenover dat Albert Heijn en Bol marktaandeel wonnen, waar de topman "erg verheugd" over is.
In Europa steeg de omzet in het derde kwartaal met ruim 7 procent. Maar in de Verenigde Staten ging het minder hard. Op de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize steeg de voor wisselkoersen gecorrigeerde omzet met maar 0,5 procent. Winkels hadden hier onder andere last van het afbouwen van steun bij de boodschappen voor mensen met lage inkomens. Ook hadden studenten minder te besteden, doordat ze weer hun studieschulden moesten afbetalen.
Ahold Delhaize heeft zijn Amerikaanse onlinesupermarkt FreshDirect verkocht aan Getir, een flitsbezorger van boodschappen. Het moederbedrijf van supermarkten als Albert Heijn en Delhaize wil zich voortaan meer richten op bedrijven die in de Verenigde Staten zowel fysieke als digitale supermarkten hebben.
Het is niet bekendgemaakt welk bedrag Getir heeft betaald voor FreshDirect, dat nog geen drie jaar in het bezit was van Ahold Delhaize. Het bedrijf met 3200 medewerkers is gevestigd in New York en vooral actief in de staten New York, New Jersey en Connecticut met de bezorging van verse producten.
Getir hoopt met de overname sneller te kunnen groeien in de Verenigde Staten. Daarbij helpen de ervaring en het netwerk met leveranciers die FreshDirect sinds zijn oprichting in 2002 heeft opgebouwd, stelt Getir.
Ahold Delhaize kocht FreshDirect tijdens de coronacrisis, toen veel mensen vanuit huis boodschappen bestelden. Dat het bedrijf nu minder waard is, komt doordat mensen hun koopgedrag na de pandemie weer aanpasten. "Achteraf ben je altijd wijzer", zei Muller, die stelt dat de verkoop bedoeld is om de eigen activiteiten winstgevender te maken. "Bepaalde activiteiten passen niet meer bij ons."