- Brittany Smith is een stewardess met bijna tien jaar ervaring.
- Ze heeft gemerkt dat er veel misvattingen leven over het werk van cabinepersoneel in vliegtuigen.
- In een bijdrage voor Business Insider noemt ze 4 dingen waarmee passagiers een positieve indruk kunnen maken bij stewards en stewardessen.
- Lees ook: Dit zijn de meest bizarre dingen die stewards (en stewardessen) hebben meegemaakt tijdens een vlucht
Ik ben al bijna tien jaar stewardess en merk dat er veel misverstanden bestaan over mijn beroep.
Of je nou plannen hebt ook een carrière te beginnen als steward of stewardess of niet: deze dingen zou iedereen die regelmatig vliegt moeten weten om meer begrip te hebben voor ons werk.
1) Als je een steward of stewardess ziet rennen om een vlucht te halen, is dat niet per se zijn of haar fout
Als stewardess moet je flexibel zijn, vooral helemaal aan het begin van je carrière. Nieuw cabinepersoneel komt in eerste instantie vaak op een reservelijst terecht, waardoor je alleen werk krijgt als invaller.
Als een collega zich ziek meldt of om wat voor een reden dan ook niet op tijd op het vliegveld kan zijn, dan valt de reserve in.
In dat soort gevallen moest ik soms binnen twee uur op het vliegveld aanwezig zijn. Als je ooit een steward of stewardess naar de gate hebt zien rennen, of pas net voor het boarden hebt zien verschijnen, dan ging het mogelijk om een invaller.
2) Een veilige vlucht is prioriteit nummer één
Een stewardess doet meer dan het serveren van eten en drinken. We zijn grondig getraind om te zorgen voor een veilige omgeving aan boord.
Tijdens de opleiding leren we hoe te handelen in situaties waarbij de veiligheid in het geding is. Zo weten we hoe we een vliegtuig efficiënt moeten evacueren, wat we moeten doen bij turbulentie en kunnen we reanimeren.
We willen passagiers graag goed bedienen in een ontspannen sfeer, maar veiligheid heeft voor ons de allerhoogste prioriteit.
3) We waarderen het echt als passagiers zich prettig gedragen
Hoewel het misschien iets heel kleins is, zou ik willen dat passagiers weten hoezeer cabinepersoneel goede manieren waardeert.
Het komt best vaak voor dat passagiers te druk zijn met andere gingen om "dank je" te zeggen. Maar een beetje beleefdheid en vriendelijkheid maakt een werkdag een stuk leuker.
4) Stewards en stewardessen balen net zo van vertragingen als passagiers
Sommige passagiers denken dat het stewards en stewardessen niet kan schelen als een vlucht is vertraagd, maar we willen net zo graag de plek van bestemming bereiken als zij.