Dat bleek uit donderdag gepubliceerde eerstekwartaalcijfers van de producent
van consumentengoederen. In het laatste kwartaal van 2009 groeiden de
volumes met vijf procent.
Het concern, bekend van merken als Unox, Dove en Sun, zag de omzet uitkomen op
10,14 miljard euro. Dat is 6,7 procent meer dan de 9,5 miljard euro die
Unilever in de eerste maanden van 2009 omzette. Analisten rekenden op
inkomsten van 9,97 miljard euro.
De onderliggende omzetgroei – de inkomsten zonder effecten van wisselkoersen
en aan- en verkopen van bedrijfsonderdelen- kwam uit op 4,1 procent, hoger
dan het percentage van 3,2 waarop analisten rekenden. In het laatste
kwartaal van 2009 was de groei 1,8 procent.
"We laten een sterk momentum zien in alle geografische gebieden”, aldus
topman Paul Polman in het persbericht. "Ondanks toegenomen concurrentie was
de groei vooral sterk in opkomende markten.”
In Azië en Afrika namen de volumes toe met 11,7 procent, terwijl de prijzen
met 3,7 procent daalden. In West-Europa, een zogeheten verzadigde markt,
daalden de prijzen met hetzelfde percentage en namen de volumes toe met 4
procent. In het Amerikaanse continent stegen de volumes met 6,3 procent.
Producten werden hier 2,4 procent goedkoper.
Economie blijft lastig
De topman verwacht dit jaar dat het klimaat lastig blijft mede doordat de
economieën "stroperig'' blijven. "Hierdoor is het meer dan ooit van belang
op de consument gericht te blijven''. Het concern blijft zich richten op
volumegroei. Unilever gaf in de eerste maanden meer uit aan reclames en
promoties om merken sterker in de markt te zetten en nieuwe producten aan te
prijzen.
De operationele winst kwam uit op 1,44 miljard euro, 17 procent meer dan een
jaar eerder. Het behaalde resultaat lag in lijn der verwachting. Onder de
streep hield Unilever 1,06 miljard euro over, hoger dan de verwachting van
analisten en 31 procent meer dan een jaar eerder.
Aandeelhouders kunnen een interim-kwartaaldividend tegemoet zien van 0,208
euro per aandeel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl