Zes jaar geleden overleed Steve Jobs, de voormalige mede-oprichter en CEO van Apple. Voor toekomstige generaties heeft hij niet alleen een extreem waardevol merk op de wereld achtergelaten, maar ook een vuistregel voor ondernemers.
Jobs zei: “Het heeft geen zin om slimme mensen aan te nemen en hen te vertellen wat ze moeten doen. Wij nemen slimme mensen aan om ons te vertellen wat we moeten doen.”
De kwintessens daarvan: het doel van een ondernemer is niet om de slimste persoon in het bedrijf te zijn. In plaats daarvan is het belangrijk om te profiteren van de kennis van je personeel.
De kenniswerker
In 1959 werd het concept van ‘de kenniswerker’ ontwikkeld door management-expert Peter Drucker. Het gaat om mensen die in hun levensonderhoud voorzien met hun kennis en niet met fysiek werk.
Plannen, organiseren, analyseren, testen, programmeren, onderzoeken, marketing of inhoudelijk werk zijn typische activiteiten van de kenniswerker. Drucker voorspelde vlak voor zijn dood in 2005 dat het de belangrijkste taak voor de ondernemer van de 21ste eeuw was om ‘de kenniswerker’ in z’n personeel naar boven te halen.
Daarvoor is goed personeelsbeleid nodig, maar zoals Jobs ook aangaf, de baas hoeft niet de slimste persoon in het bedrijf te zijn. In plaats daarvan is het belangrijk om medewerkers te waarderen om hun kennis. Volgens deze richtlijn heeft Jobs ook gehandeld.
Drie regels voor personeelsbeleid
Op basis van deze grondhouding kunnen de belangrijkste principes voor optimaal personeelsbeleid in drie punten worden samengevat:
1. Werknemers moeten, afhankelijk van hun expertise, betrokken worden bij besluitvormingsprocessen - in sommige gevallen moeten zij zelfstandige beslissingen nemen.
2. Om een team zo sterk mogelijk te maken, moet samenwerking worden bevorderd.
3. Tot slot, een baas moet meer luisteren dan spreken. Als het werk van ieder afzonderlijk personeelslid wordt gewaardeerd, heeft dit een positief effect op het moreel en het vertrouwen binnen het bedrijf. Daar zal het bedrijf als geheel van profiteren.