Exact tien jaar geleden onthulde Steve Jobs de eerste iPhone. Op het podium van Macworld Expo kondigde de overleden Apple-baas drie nieuwe apparaten aan: een iPod met touchscreen, een mobiele telefoon en een internetapparaat.
Maar het bleek niet om drie losse producten te gaan. De iPhone verenigde al die functies in één revolutionaire gadget. Enkele maanden later stonden er lange rijen voor Amerikaanse winkels met Apple-fans die de iPhone per se wilden hebben.
Apple was redelijk succesvol vóór het iPhone-tijdperk. Met de iPod had het al de markt voor draagbare muziekspelers veroverd (dag Sony!) en met iTunes creëerde het een nieuwe distributiemethode voor betaalde muziek.
iPhone: de revolutie van Steve Jobs
De iPhone bracht het bedrijf in een waanzinnige versnelling. Tien jaar later zijn er meer dan een miljard exemplaren van verkocht en is Apple het meest waardevolle bedrijf ter wereld, met een beurswaarde van 632 miljard dollar. “De iPhone is het beste product met het beste verdienmodel ooit”, stelt techanalist Ben Thompson dan ook.
Apple maakte van telefoons handzame mini-computers voor in de broekzak of handtas. Nog meer dan bij z’n andere apparaten combineerde de iPhone fraai design met gebruiksgemak. Geen telefoonfabrikant kon daarna nog meer dikke handleidingen komen.
De iPhone luidde het smartphonetijdperk in. Touchscreens zijn tegenwoordig alom. Foto’s nemen, whatsappen, video’s bekijken: we doen het allemaal op onze smartphone.
En toch heeft het jaren geduurd voordat de iPhone de telefoon werd die we nu kennen. Veel van de functies die we nu vanzelfsprekend vinden - apps, notificaties, video's opnemen - ontbraken.
Kijk de presentatie van 9 januari 2007 hieronder nog eens terug om te zien waar de wereld zo lyrisch over was tien jaar geleden.