Grote mediabedrijven als Netflix, YouTube en Nike hebben al hun steun uitgesproken voor Black Lives Matter.
Wil jij als ondernemer ook je steun betuigen? Dan worstel je misschien met de vraag hoe je dat moet doen.
Hoewel het volgens marketingexpert Paul Moers niet altijd verstandig is om je in politieke zaken te mengen, maakt hij in dit geval een uitzondering en juicht hij het juist toe.
Zo kun je de zaak volgens hem het beste helpen.
Nu de protesten in de Verenigde Staten tegen het politiegeweld steeds grimmiger worden, komen er vanuit de hele wereld reacties.
Nederlanders zetten hun timeline massaal op zwart en ook bedrijven als Nike laten nadrukkelijk weten de dood van de 46-jarige George Floyd te betreuren en tegen racisme en politiegeweld te zijn.
Maar hoe ga je daar als ondernemer mee om? Is het verstandig om ook zo’n statement te maken, en hoe doe je dat dan het beste?
We vroegen het aan marketingexpert Paul Moers.
Niet snel met politiek bemoeien
"Het is heel lastig", zegt hij meteen tegen Business Insider. "Ik zou me als bedrijf niet snel met politiek bemoeien, want dat is altijd erg ingewikkeld. Maar deze discussie gaat over iets fundamenteels in het menselijk bestaan, over een fundamenteel grondrecht. Dan snap ik wel dat sommige ondernemers zeggen: dit vind ik zo schandalig, ik wil een statement maken."
Als zo'n statement goed bij je merk past, is dat makkelijk. Van een bedrijf als Nike verwacht volgens Moers iedereen het. Het sportmerk, dat zich al vaker heeft uitgesproken tegen racisme en meerdere zwarte atleten sponsort, lanceerde een campagne waarin het oproept 'racisme niet de rug toe te keren'.
"Van een bedrijf als Nike kan ik me heel goed voorstellen dat ze expliciet stelling durven te nemen", zegt Moers. Maar als je bijvoorbeeld een biermerk bent, is het al veel minder logisch om je over dit thema uit te laten.
Veiligste route: geen statement
Volgens Moers bestaat er een risico dat er een klantengroep is die na zo'n statement besluit nooit meer iets bij je te kopen. "De veiligste route is dus om helemaal geen statement te maken. Maar dan denk ik: jongens, we zeggen allemaal dat we maatschappelijk verantwoord willen ondernemen, maak het dan waar. En merken hebben onwaarschijnlijk veel invloed, die kunnen echt hun steentje bijdragen aan een veranderende maatschappij."
Daarom adviseert Moers om, als je het onderwerp belangrijk vindt, je er vooral over uit te laten. Er is één uitzondering. "Als je een asociaal bedrijf bent, kun je je nu beter even stilhouden. Stel je buit als kledingmerk mensen in Bangladesh uit, dan komt je boodschap natuurlijk niet oprecht over en kun je een hoop kritiek verwachten."
'Doe iets concreets'
Maar hoe kun je je dan het beste uitlaten over dit thema? Moers adviseert om iets verder te gaan dan een statement en om iets concreets te doen. Als voorbeeld noemt hij weer Nike, dat de American football-speler Colin Kaepernick steunde nadat hij demonstratief knielde tijdens het volkslied. Daarmee stond hij aan de wieg van de protesten van NFL-spelers tegen politiegeweld, maar hij kreeg ook bergen kritiek over zich heen.
"Dat Nike toen besloot om Kaepernick actief te steunen, is ijzersterk. Daarmee laat je als merk echt zien waar je voor staat."
Als Nederlandse ondernemer is het misschien lastiger om zo'n concreet voorbeeld te vinden, maar Moers denkt dat het wel kan. "Als je zoekt naar iets concreets, dienen de haakjes zich vanzelf aan", zegt hij. "Steun mensen die een verhaal vertellen, geef ze een platform. Een statement maken op sociale media is leuk, maar dat is morgen vergeten, dus doe iets substantieels."