- Aandelenbeurzen op Wall Street leden donderdag forse verliezen, vooral door de enorme koersdaling van Meta, het voormalige Facebook.
- Nabeurs kwamen techbedrijven Amazon en Snap echter met meevallende resultaten, wat leidde tot koersherstel in de nabeurshandel.
- De beursindicatoren voor vrijdag wijzen op een licht hogere opening van Wall Street.
- Lees ook: Oliewaarden floreren op onrustige beurs: dit zijn de winnaars
Het moederbedrijf van Facebook is in een handelsdag meer dan een kwart van zijn beurswaarde kwijtgeraakt. Beleggers schrokken van het tegenvallende kwartaalbericht van Meta. Ruim 230 miljard dollar aan beurswaarde ging verloren, wat in absolute bedragen de grootste daling op één dag is van een bedrijf in de Amerikaanse beursgeschiedenis.
Voor het eerst in zijn bestaan trok het platform Facebook, dat voorheen naamgever was van het hele socialemediaconcern, minder gebruikers dan in het voorgaande kwartaal. Daarnaast vielen de groeivooruitzichten van Meta tegen. Facebook kampt onder meer met hevige concurrentie van de populaire video-app TikTok.
Meta sleurde enkele andere techaandelen mee naar beneden, waardoor de Nasdaq zeer fors in de min sloot. Techgraadmeter Nasdaq verloor 3,7 procent tot 13.878,82 punten.
Ook andere beursindices op Wall Street gingen omlaag. De Dow-Jonesindex sloot 1,5 procent lager op 35.111,16 punten. De brede S&P 500 verloor 2,4 procent tot 4477,44 punten.
Nabeurs kwamen e-commerce gigant Amazon en social media-platform Snap echter met sterke cijfers. De indicatoren voor de opening van Wall Street op vrijdag wijzen op een licht positieve start.
Flinke schommelingen bij aandeel Snap
Snap, het bedrijf achter de app Snapchat, is in het vierde kwartaal verder doorgegroeid, zo maakte het bedrijf nabeurs bekend. In de laatste drie maanden van 2021 telde het platform voor tijdelijke video- en fotoberichten een vijfde meer gebruikers dan een jaar eerder.
Beleggers reageerden opgelucht op de cijfers en het aandeel schoot in de handel nabeurs ruim 50 procent omhoog.
Voorafgaand aan de kwartaalcijfers verloor Snap nog 20 procent op de beurs in New York. De val van Meta sleurde ook andere socialmediabedrijven mee naar beneden.
In totaal had Snapchat in het afgelopen kwartaal 319 miljoen dagelijks actieve gebruikers, 54 miljoen meer dan een jaar eerder. De omzet steeg ten opzichte van dezelfde periode in 2020 met 42 procent tot 1,3 miljard dollar. Daarop boekte Snap voor het eerst sinds zijn beursgang in 2017 een nettowinst van 22,6 miljoen euro. Een jaar eerder ging er nog een verlies van 113 miljoen euro in de boeken.
Volgens Snap was de stevige groei te danken aan investeringen in augmented reality. Daarnaast kwam Snapchat met de nieuwe functie Spotlight om te concurreren met de immens populaire video-app TikTok. Ook hiermee is het de bedoeling dat gebruikers video's plaatsen die vervolgens 'viral' kunnen gaan.
Aandeel Amazon wint nabeurs: beleggers blij dat kostenstijging beperkt blijft
Webwinkelconcern Amazon heeft in het laatste kwartaal van vorig jaar een hogere omzet geboekt, maar moest ook veel hogere kosten maken. Door de krappe arbeidsmarkt was het techconcern veel meer geld kwijt aan personeel, waardoor de operationele winst hard daalde. Om de extra uitgaven op te vangen verhoogt het Amerikaanse bedrijf nu de prijzen voor zijn bekendste abonnement, dat voor streamingdienst Amazon Prime.
In de laatste drie maanden van 2021 steeg de omzet tot 137,4 miljard dollar (120 miljard euro), wat 9 procent meer is dan in dezelfde periode in het voorgaande jaar. Naar eigen zeggen profiteerde Amazon van een historisch grote toeloop op zijn sites tijdens de koopjesfestijnen Black Friday en Cyber Monday.
Zoals topman Andy Jassy in het najaar al voorspelde is het voor Amazon ook duurder geworden om pakketjes af te leveren. Door de krappe arbeidsmarkt in de Verenigde Staten is het nu moeilijker om extra mensen te vinden voor distributiecentra dan aan het begin van de coronacrisis, toen veel Amerikanen hun banen verloren.
De operationele winst kwam daardoor uit op 3,5 miljard dollar, bijna de helft van de 6,9 miljard dollar in het vierde kwartaal van 2020. Het gaat om het resultaat voor belastingen en rentebetalingen. De nettowinst verdubbelde juist tot 14,3 miljard dollar, maar dat is grotendeels te danken aan Amazons aandelen in elektrische-autobouwer Rivian, die na een beursgang miljarden dollars meer waard zijn geworden.
Om de hogere kosten op te vangen wordt Amazon Prime, een abonnement dat leden een streamingdienst en allerlei voordeeltjes biedt, in de Verenigde Staten per jaar 20 dollar duurder. Deze eerste prijsverhoging voor Prime sinds 2018 gaat eind maart in voor bestaande leden.
Beleggers toonden zich opgelucht met de resultaten, onder andere doordat de kostenstijging minder sterk was dan gevreesd. Ook steeg het operationele resultaat bij de clouddivisie van Amazon met bijna de helft. Dit is het onderdeel waar Amazon meestal het grootste deel van zijn winst behaalt.
In de zogeheten nabeurshandel schoot Amazon ruim 18 procent omhoog.