Volgens de grootste aandeelhouder van Easyjet is de prijsvechter aan een
nieuwe koers toe. In deze moeilijke economische tijden is er geen ruimte om
te groeien, maar moet men op de centen letten, aldus Stelios in diverse
Britse media.

De vliegtuigorders die bestuursvoorzitter Andrew Harrison voor Easyjet
had uitstaan, moeten volgens Stelios worden opgeschort.

Een deel van geld kan volgens activistische aandeelhouder beter besteed worden
aan de uitkering van dividend. De rest zou gewoon weer terug in kas moeten.
Een compromis tussen het bestuur en Stelios leek op handen, aldus de Britse
Telegraph

Maar waarom zou Stelios in discussie gaan met het bestuur als hij zelf aan het
roer kan staan van het bedrijf? Het duurde dan ook niet lang voordat Stelios
zijn stemgerechtigde aandeel, dankzij een niet nader gespecificeerde deal
met zijn zus die ook aandeelhouder is, opschroefde van 15,6 procent naar
26,9 procent.

Met een stemrecht van minstens 25 procent mag Stelios twee nieuwe
commissarissen aanwijzen. Gaat Easyjet hier niet mee akkoord dan zit er voor
Stelios zo zegt hij, niets anders op het voorzitterschap van de raad van
commissarissen op zich te nemen, schrijft onder andere de Financial Times.

Stelios, die Easyjet in 1995 oprichtte, claimt op deze manier zijn
investering in het bedrijf veilig te stellen. Tegenhangers verwijten de
Griekse Cyprioot geldgebrek en egoïsme.

De reden voor zijn bemoeienis is volgens critici niets anders dan eigenbelang.
Met zijn voorstel vanaf 2011 dividend uit te keren aan aandeelhouders spekt
Stelios namelijk zijn eigen vermogen in het bedrijf.

De dividenduitkering zou de eerste in acht jaar zijn. Bovendien is het
onder prijsvechter luchtvaart zeer ongebruikelijk en vloeit het geld terug
in het bedrijf.

Het aandeel Easyjet is de afgelopen drie maanden op de Britse beurs met 35
procent gedaald. Afgelopen vrijdag sloot het aandeel op 266 pence, vorig
jaar stond het aandeel nog op 700 pence. Volgens de Sunday Times Rich List
wordt het vermogen van Stelios en zijn familie nu geschat op 812 miljoen
pond. De familie heeft sinds 2004 geen aandeel van de hand gedaan.

In 2002 hing Stelios zijn voorzitterspet aan de kapstok, maar kwam twee
jaar later terug als bestuurslid. Ondertussen stampte hij verschillende
winstgevende zaken als EasyCar, EasyHotel, EasyCruise, EasyBus en EasyPizza
uit de grond.

Het activistische aandeelhouderschap is Stelios niet vreemd. In 1992 startte
hij op 25 jarige leeftijd zijn eerste bedrijf Stelmar Shipping. Bijna tien
jaar later maakte dit bedrijf zijn beursdebuut op Wall Street voor 12 dollar
per aandeel. Vier jaar later werd het bedrijf verkocht aan OSG voor het
viervoudige en. Het leverde Stelios 1,3 miljard dollar op.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl