In ieder sollicitatiegesprek komt er een punt waarop de potentiële werkgever je vraagt of je nog vragen hebt. Dat is het moment om te laten zien dat je kennis hebt over het bedrijf en nieuwsgierig bent.
Het laatste wat je wilt, is overkomen als iemand die alles al weet over de missie van het bedrijf – en potentiële problemen.
“Wees een beetje voorzichtig met het stellen van heel specifieke vragen”, zegt Robert Hohman, CEO van Glassdoor, onlangs tegen Business Insider. “Soms komt er iemand langs die zijn huiswerk heeft gedaan en oprecht denkt dat hij onze problemen helemaal begrijpt.”
Door té specifieke vragen te stellen laat je misschien zien dat je toch niet zoveel weet over wat het bedrijf doet. Hohman legt uit dat dit soort vragen vaak “onthullen dat iemand niet echt verstand heeft van het onderwerp waar hij over spreekt en aannames maakt die niet waar zijn”.
De topman geeft een voorbeeld:
"Misschien lees je op Glassdoor dat een aantal salesmedewerkers niet blij zijn en moeite hebben met het halen van targets. Als je dan binnenkomt en zegt: "Ik denk dat de productiviteit bij sales laag is. Wat is het plan om dat aan te pakken?" Stel dat het waar is, dan is dat mogelijk erg indrukwekkend. Toch is het gevaarlijk. Je hebt een kans van 50 procent dat het niet waar is. Het mes snijdt aan twee kanten."
De informatie die jij als kandidaat op Google en Glassdoor tegenkomt, heeft natuurlijk een context. Je moet die context wel doorgronden als je een gefundeerde mening wilt geven over het bedrijf. Dit wetende kun je beter vragen stellen die laten zien dat je nieuwsgierig bent.
Een goed alternatief: Kun je mij vertellen welke kant het bedrijf op wil?
"Spreek je met de leider van een bedrijf, dan is dat een goede vraag om te stellen. Deze persoon is in de positie om je hier meer over te vertellen", zegt Hohman. "Zij zouden dit goed en helder moeten kunnen verwoorden. En het zou inspirerend moeten zijn."
Als je écht heel graag naar iets specifieks wilt vragen, leg je vraag dan duidelijk uit om niet onbeleefd over te komen. Dit is essentieel, aldus Hohman.
"Ik zou zeggen: 'Ik heb dit op Glassdoor gelezen, kun je mij hier meer over vertellen?'. Wees gewoon nieuwsgierig. Vaak heeft een bedrijf een ander beeld van de situatie of wat er is gebeurd. Als je de zienswijze van het bedrijf hebt, kun je pas echt een beeld vormen", zegt Hohman.
"Als een werkgever geërgerd reageert omdat je deze vraag uit nieuwsgierigheid stelt, dan is de kans groot dat je er sowieso niet wilt werken", zegt hij.