Steeds meer passagiers zorgen voor overlast in vliegtuigen: ze lappen de regels van het cabinepersoneel aan hun laars of zijn agressief. Een sigaret opsteken in het vliegtuig: het gebeurt vaker dan je misschien denkt.
In de eerste negen maanden van 2016 kreeg de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat zijn er al net zoveel meldingen (723) binnen als in heel 2015, dat schrijft het AD.
Het gaat vooral om roken (38 procent), asociaal gedrag (35 procent) en drank (27 procent). De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen Corendon, Transavia en TUIfly bevestigen de groeiende overlast in de krant, zij klagen over passagiers die uit het niets volledig uit hun dak gaan.
Een oorzaak is volgens de inspectie vaak alcohol- en drugsgebruik. Zij pleit dan ook voor een gezamenlijke aanpak door restaurants, bars, politie, grondpersoneel en luchtvaartmaatschappijen. Op luchthaven Londen Gatwick heeft een dergelijke samenwerking al voor vijftig procent minder incidenten gezorgd.
De bevindingen van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen komen overeen met een recente inventarisatie van de internationale club van vliegmaatschappijen IATA, die alarm sloeg over asociaal gedag van passagiers.
Als steward of stewardess heb je maar om te gaan met dit type passagier. Meer dan zestig mensen uit het vak deelden hun grootste frustraties met Business Insider. Deze zaken zouden ze dolgraag een keer tegen een irritante reiziger willen zeggen:
"Wees attent"
"Het draait niet allemaal om jou."
"Nee, ik ga niet drie verschillende drankjes voor je halen"
"Kun je niet zien dat er nog honderd andere mensen op een drankje zitten te wachten?"
"Het openbaar vervoer is niet voor iedereen weggelegd"
"Als je zulke hoge standaarden stelt, moet je wellicht je eigen vliegtuig regelen."
"Ik sta niet tegen de muren te praten"
"Ik heb de opdracht gekregen om de veiligheidsinstructies uit te leggen namens het FAA. Doe ik dat niet, dan kan ik daar mogelijk een boete voor krijgen. Er is altijd een reden waarom we bepaalde dingen doen of zeggen."
"De crew aanklampen om iets waar zij niets aan kunnen doen, heeft geen nut"
"Het lucht op, wat prima is. Maar het verandert niets aan de zaak. Uit je frustratie alsjeblieft tegen de mensen die de grote keuzes maken en over het geld gaan. Ik heb het Wi-Fi-systeem niet gekozen, of de hoeveelheid beenruimte, of waarom je voor sommige dingen moet betalen. Als het aan mij had gelegen was alles gratis, ruim en compleet betrouwbaar!"
"Ik zou graag willen dat we met meer waren, zodat we je een betere service konden bieden."
"Heb je het idee dat we jou zijn vergeten? Dat zijn we niet. We hebben gewoon een kleine crew."
"Een vliegtuig is geen supermarkt"
"We zitten op tien kilometer hoogte - we moeten het doen met wat er aan boord is."
"Je kunt gearresteerd worden als je alleen doet waar je zelf zin in hebt"
"De overheid verlangt van je dat je de instructies van het cabinepersoneel opvolgt."
"De stoelen worden niet kleiner"
"Jij wordt dikker."
"De kip is helaas op..."
"...niet de kerosine!"
"Houd je schoenen aan"
"Loop alsjeblieft niet door het vliegtuig zonder schoenen aan, dat is vies."
"Ik ben niet je bediende"
"Ik ben niet je dienstmeisje, of je barvrouw of je babysitter."
"Het feit dat je business of first class vliegt, wil niet zeggen dat je de enige passagier bent."
"De man achterin het vliegtuig heeft ook betaald en verdient ook aandacht."
"Ruim je spullen op"
"Laat je plaats niet als een zooitje achter."
"In vliegtuigen zit je dicht bij elkaar"
"Neem een douche voordat je moet vliegen."
"Hou er gewoon over op"
"Je zit in een metalen buis op tien kilometer hoogte, je zou enthousiast en verwonderd moeten zijn. Niet zeuren over het feit dat je niet je eerste keuze qua maaltijd krijgt."
"Hou je manieren"
"Het is verbazingwekkend hoe weinig mensen 'alsjeblieft' en 'dankjewel' zeggen. Vaak genoeg kijken mensen je niet eens aan. Ik sta hier om jou iets aan te bieden, zie mij dan ook alsjeblieft staan. Vriendelijkheid is helaas vaak genoeg iets van het verleden."