Rode vlekken in je nek, een paar juryleden achter een tafel, en voor de gelukkigen uiteindelijk een plek in de volgende ronde. Het is heel verleidelijk om initiatieven als Startupbootcamp en Rockstart Accelerator, waarbij tientallen (tech)ondernemingen strijden om in de gunst te komen bij investeerders, te betitelen als Idols voor bedrijven.

En er zijn ook veel overeenkomsten. Wie door de eerste screening komt, zich kan verheugen gecoached te worden door professionals en ervaringsdeskundigen. Geen zangles van Babette Labeij of een beroemde artiest, maar ondersteuning van bankiers of internetondernemers als Kees Zegers. En wie wint, krijgt in plaats van een platencontract de mogelijkheid om investeerders aan zich te binden.

Toch zijn er ook verschillen. Veel deelnemers aan John de Mols talentenjachten bereiken het toppunt van hun roem in de finale. Daarna volgt veelal een toekomst van optredens op bedrijfsfeestjes en verjaardagen. Voor startups moet het bedrijfsfeest nog komen. Ze staan na afloop, als het goed is, nog steeds aan de start van de lange weg omhoog.

Talentenjacht

Hoe werkt zo’n talentenjacht voor bedrijven precies? In het geval van Startupbootcamp melden starters, voornamelijk internetbedrijfjes uit binnen- en buitenland, zich aan voor het evenement in Amsterdam. Uit die aanmeldingen worden er honderd gelecteerd die mochten pitchen. Vervolgens blijven er twintig jonge bedrijfjes over. In 2012 waren er in Amsterdam meer dan 300 aanmeldingen.

De tien gelukkige ondernemingen die na een laatste schifting overblijven, krijgen vervolgens drie tot zes maanden onderdak, 17.000 euro en ondersteuning van een groot aantal mentoren. Onder hen fiscalisten, consultants en bankiers, maar vooral ook ervaren ondernemers.

Na drie maanden waarin ze hun bedrijf in sneltreinvaart hebben kunnen doorontwikkelen, volgt begin deze zomer een pitch voor een groep investeerders. In ruil voor deelname schenken ze 8 procent van hun aandelen aan Startupbootcamp zelf. In het investeringsfonds van Startup Bootcamp participeren op hun beurt weer verschillende partijen, waaronder de initiatiefnemers, maar ook bijvoorbeeld de ABN Amro-bank.

Kruiwagens

Hoewel geld geen geringe rol speelt - bij de bank is het op dit moment lastig geld ophalen - is het de startups niet alleen om geld te doen.

Nachum Dimer, een Israëlische ondernemer, pitcht in Amsterdam hoewel hij ook al bij Startupbootcamp in Dublin was uitverkoren. Maar omdat het bedrijf van Dimer zich bezig houdt met buitenreclame - Dimers Adfaces moet het voor kleine ondernemers mogelijk maken om ruimte op specifieke billboards via internet te huren - zit hij liever in Amsterdam. Hier zijn media- en reclamewereld beter vertegenwoordigd. "Ik kan hier een beter netwerk opbouwen dan in Ierland", denkt Dimer.

Dimer maakt indruk op de jury met zijn zelfbewuste presentatie. En hoewel Patrick de Zeeuw, een van de initiatiefnemers van Startupbootcamp, zichtbaar worstelt met het feit dat hij al in Dublin is uitverkoren en hij zijn Ierse collega's niet wil dwarszitten, komt Dimer toch door deze ronde heen en schaart zich bij de beste 20. Hij zal later, tijdens de finale half maart, overigens alsnog de beste 10 in Amsterdam niet halen.

Angel investers

Voor de deelnemende bedrijfjes is Startupbootcamp een snelle manier om in contact te komen met investeerders die de business goed kennen. En om mensen te leren kennen die met hun uitgebreide netwerk als kruiwagen kunnen dienen.

Voor de investeerders is Startupbootcamp een kans in contact komen met jonge startups. "Er is in Nederland een groep mensen die geld heeft verdiend en heel veel kennis over ondernemen heeft opgedaan zoals Ruud en ik. En die willen iets met die kennis en het geld.", zegt Patrick de Zeeuw, serial-entrepreneur en oud-managing director bij Endemol, samen met Ruud Hendriks (ondermeer ex-Endemol, ex RTL) initiatiefnemer van Startupbootcamp.

Het grote voordeel van de opzet, die is over komen waaien vanuit Amerika, is dat er een voorselectie heeft plaatsgevonden. In juni, wanneer de bedrijven voor investeerders gaan pitchen, zijn ze al stevig getest. "De
finalisten werken straks drie maanden in een hogedrukpan. Vooral softwarebedrijfjes hebben nogal de neiging om deadlines op te schuiven. Nu is er een keiharde deadline, waardoor ze forse stappen kunnen maken", aldus De Zweeuw.

Team belangrijker dan idee

Waarop worden de ondernemers in spe meestal beoordeeld? "Het gaat om het team", zegt Hendriks. "Ik let veel minder op het idee. Ik barst zelf van de goede ideeën. En je wilt niet weten hoe vaak ik telefoontjes en
mailtjes krijg van mensen die goede ideeën hebben en dat met mij willen delen mits ik een nda (non disclousure agreement, red.) teken. Dat doe ik dus nooit."

De nadruk op het hebben van een goed idee, en de aanname dat het daar om draait, is een veelgehoorde misvatting. Een idee heb je nodig, maar uiteindelijk gaat om de uitvoering. En dus is het voor Hendriks vooral
belangrijk dat hij er vertrouwen in heeft, dat een team een onderneming tot een succes kan maken.

Op 14 maart werden de tien finalisten van Startupbootcamp bekend. Z24 zal een van de tien bedrijven, app- en softwaremaker Layergloss, de komende weken volgen.

Lees ook:

Rijk worden? Vergeet Facebook, start een pizzeria
Zeven ideeën om miljardair te worden

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl