- De Amsterdamse ondernemers Daan van der Lecq en Jasper Stas hebben een gadget ontwikkeld dat als alternatief kan dienen voor de broekriem.
- Ze hebben met een crowdfundingsactie op Kickstarter al ruim een ton opgehaald om de zogeheten Bucqle in de markt te zetten.
- De Bucqle wordt vanaf juni geleverd via de eigen webshop, online platforms als Amazon en Bol.com en fysieke retailers.
De twee jonge Amsterdamse ondernemers Daan van der Lecq en Jasper Stas hebben een gadget bedacht dat de broekriem overbodig moet maken: de Bucqle.
Onder het motto ‘Bye bye belt, hello Bucqle’ zijn ze met veel succes een crowdfundingsactie begonnen op Kickstarter. Binnen twee uur hadden ze hun doel van 10.000 euro al bereikt en inmiddels is de teller al opgelopen tot boven de 100.000 euro terwijl er nog 23 dagen te gaan zijn.
De Bucqle is een ingenieus elegant metalen apparaatje dat de broek of rok inneemt tot de gewenste fit rond de heup. Van der Lecq en Stas hebben het systeem zelf bedacht, maar liepen bij het ontwikkelen ervan wel tegen de beperkingen van hun technische kennis aan en besloten daarom professionele grafische designers en technici in te huren.
Maar ze bleven zelf het laatste woord houden over het ontwerp, zegt Van der Lecq tegen Sprout: “Je probeert het design dunner en stijlvoller te maken, maar ‘de techniek’ wil het juist dikker en robuuster. Laat je iemand puur vanuit techniek zijn gang gaan, dan eindig je met een blok van 10 bij 10 centimeter. Die dingen ben je de hele tijd aan het afwegen totdat je iets hebt dat werkt én er mooi uitziet voor de consument.”
De Amsterdammers willen hun broekriemalternatief vanaf juni gaan leveren. Voor de verkoopstrategie zetten ze in op drie kanalen: de eigen webshop, online platforms als Amazon en Bol.com en fysieke retailers.
Voorlopig moeten ze zelf nog wel even de broekriem aanhalen, zegt Van der Lecq tegen Sprout: "We betalen onszelf sinds vijf maanden een klein salaris, waarmee je zogezegd je huur, water en brood kan dekken. We vinden dat de belangrijkste investering die in jezelf is, zodat je fulltime in je bedrijf kan werken. Er is niemand die zo goed weet wat er moet gebeuren en er zelf zoveel energie in kan steken. We hoeven geen luxe leven te leiden."
Lees meer over startups:
- Iedereen wil een succesvolle startup – maar waak voor onrealistische ‘ondernemersporno’
- Met deze slimme speelgoedtrein wil het bedrijfje van de 28-jarige Kibet Kipkemoi kinderen leren programmeren
- Nergens zo veel nieuwe banen als bij startups: 4 grafieken over de snelstgroeiende banenmotor van Nederland