Donderdag kondigden Starbucks en de NS aan dat de Nederlandse stations worden
verblijd met vestigingen van de luxe koffieketen. Eerst is Amsterdam aan de
beurt, later volgen andere stations als Leiden, Utrecht en Rotterdam.
Maar ook nu werden weer geen concrete mededelingen gedaan. Het enige dat we
weten is dat Amsterdam CS in 2009 een vestiging krijgt. Zowaar een
volwaardig filiaal, met zitplaatsen.
Wanneer de andere stations volgen, blijft in het ongewisse. En over een
volwaardige uitrol in Nederlandse steden doet het bedrijf wederom geen
uitspraken.
Het is een strategie die we inmiddels wel kennen van Starbucks. In 2002 koos
de keten Amsterdam als locatie voor een koffiebranderij, waar Starbucks de
koffie brandt en verscheept naar de regio Europa, Midden Oosten en Afrika.
Ook zit daar het regionale hoofdkantoor.
Inmiddels heeft Starbucks vestigingen in heel Europa, bleef Nederland
verstoken van Starbucks koffie.
Vorig jaar was er voor de koffiefans een sprankje hoop. Eerst opende er op
Schiphol een vestiging achter de douane, in november volgden er twee op
Schiphol Plaza, maar daar bleef het bij.
Toen Starbucks in juni aankondigde wereldwijd 150 nieuwe vestigingen te
willen openen, was het weer spannend. Maar Starbucks ontkende dat Nederland
in de planning lag.
De vraag is hoe lang Nederland nog blijft wachten op Starbucks. Hoe houdbaar
is de hype?
Starbucks is niet meer het onaantastbare toppunt van 'koffiecoolheid' die de
keten bijvoorbeeld tien jaar geleden was. Er komen barstjes in het imperium.
Ten eerste neemt de concurrentie toe. Behalve de opkomst van andere ketens van
koffietentjes profileren ook bedrijven als McDonalds en Dunkin' Donuts zich
steeds meer met allerlei soorten luxe koffie.
Zonder gevolgen is dat niet. Vooral in de Verenigde Staten gaat het
slecht met Starbucks. Daar worden dit jaar 600 vestigingen gesloten. Ook in
Australië is een grote reorganisatie gaande.
In het derde kwartaal van 2008 werden er zelfs voor het eerst sinds de
beursgang in 1992 rode cijfers geschreven.
Maar ook de markt in Nederland is veranderd. Nederlanders zijn en masse
overgestapt op espresso's en cappuccino's. Een espresso-apparaat van
vierhonderd euro is in Nederlandse huishoudens geen uitzondering meer. En
ook wat betreft onze koffie buiten de deur zijn we wel wat gewend.
Sinds twaalf jaar zit in Nederland de Coffee Company, gemodelleerd naar de
Starbucks en waarschijnlijk de grootste profiteur van Starbucks' getreuzel.
Inmiddels heeft het bedrijf 25 vestigingen, grotendeels op A-locaties als de
Dam en de Leidsestraat in Amsterdam of het Haagse Noordeinde.
Ook is goede meeneemkoffie niet meer de zeldzaamheid die het
bijvoorbeeld vijf jaar geleden was. Zelfs de AH To Go heeft tegenwoordig een
espresso-apparaat staan. En Douwe Egberts vervangt de koffie-automaten op de
stations ook voor echte espressomachines.
De Starbucks ziet nog volop kansen in ons land en is van mening dat er nog
voldoende ruimte is voor groei. Misschien wel, maar dan moet de grootste
koffieketen ter wereld wel heel hard opschieten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl