Om goed zaken te kunnen doen, moet de technische basis ook op orde zijn. Je wilt immers dat je medewerkers altijd toegang hebben tot belangrijke bedrijfssoftware en klantenbestanden. Zelf wil je ook overzicht. Vanaf elke plek op aarde. Want goed werk is niet plaatsgebonden.
Er zijn van die dingen die gewoon moeten werken. Daarom wil je niet te veel tijd kwijt zijn aan het opzetten van een bedrijfsnetwerk. En al helemaal niet aan onderhoud.
Hoe zet je snel een betrouwbaar netwerk op? En welke hardware en software kun je daar het beste voor gebruiken?
1. Denk aan alle onderdelen
Aan de buitenkant ziet al die netwerkapparatuur er meestal ongeveer hetzelfde uit: vierkante kastjes met knipperende lichtjes. Toch heb je voor een stabiel netwerk verschillende spelers nodig: routers dienen uiteraard om toegang te krijgen tot het internet, maar ook om verschillende bedrijfsvestigingen met elkaar te verbinden.
Switches om alle apparaten binnen je netwerk met elkaar te laten praten, zoals computers, printers en servers. En voldoende ‘access points’ om iedereen vanaf een mobiel apparaat breedbandige draadloze toegang te bieden. Goede wifi is immers een eerste levensbehoefte.
2. Let op gebruikersvriendelijkheid
Oké. Je haalt die nieuwe netwerkapparatuur uit de doos. Je plugt alles in. Je voert de belangrijkste gegevens in voor de configuratie. De naam van je netwerk, licentienummers, wachtwoorden, IP-adressen. En dan moet het werken.
Maar in veel gevallen gaat het niet zo simpel en ben je veel tijd kwijt aan de installatie. Let daarom niet alleen op de hardware zelf, maar focus ook op de gebruikersvriendelijkheid van de software. Een goede manier om dat te checken is YouTube. Elke zichzelf respecterende fabrikant heeft instructievideo’s online staan.
Maar als je echt een objectief beeld wilt, wijk dan uit naar een goede technische vlogger. Dan krijg je een beter beeld van hoe de installatie eruitziet. Cisco Meraki heeft bijvoorbeeld een ‘zero touch’-systeem: je sluit de appratuur aan en de configuratie start direct vanuit de cloud. Zo draait je netwerk in een handomdraai, zonder technische kennis nodig te hebben.
3. Kies voor cloud-based network management
Je wilt niet voor elke kleine wijziging bij elk apparaat apart moeten neerhurken en steeds andere interfaces bedienen. Je wilt één overzichtelijk dashboard om al je apparaten te beheren, uniform en eenvoudig. Gelukkig bestaat er tegenwoordig ‘cloud based network management’. Denk aan hardware en software van bijvoorbeeld Cisco Meraki.
Je bent daardoor niet langer gedwongen een dure netwerkmanagementserver op te zetten om overzicht te houden. Je legt gewoon contact met je eigen onderhoudsserver in de cloud. Je wijzigt je centrale instellingen en vervolgens handelt de cloud de communicatie met al je netwerkapparaten automatisch af. Je hebt bovendien altijd en vanaf elke plaats onmiddellijk inzicht in al het dataverkeer.
4. Wees voorbereid op uitbreiding
De zaken gaan nu goed, maar over een jaar gaan ze misschien nog beter. Misschien groeit je webshop, of boor je een nieuwe klantengroep aan. Dan wil je snel je netwerk kunnen uitbreiden. Let dus op schaalbaarheid. Je netwerk moet net zo wendbaar zijn als jij.
Kies bij voorkeur voor managed switches. Een ‘gewone’ consumentenswitch werkt meteen uit de doos, maar kan achteraf niet worden geconfigureerd. Bij een managed switch kan dat wel. En als je hebt gekozen voor een ‘cloud-based deployment’, dan hoef je daarvoor niet eens in de buurt te zijn.
5. Bescherm de privacy van je klanten
Je communiceert online met je klanten. Dat geeft je de verantwoordelijkheid om hun gegevens privé te houden. Daarom zijn één of meer firewalls geen overbodige luxe, afhankelijk van de omvang van je bedrijf. Zo’n apparaat analyseert het netwerkverkeer op basis van intelligente algoritmen.
In geval van een inbraakpoging grijpt een firewall in voordat de situatie escaleert. Achteraf kun je het verslag nalezen, om uit te sluiten dat er schade is berokkend. Als je ook op afstand altijd overzicht wilt, kies dan voor een cloud-based firewall zoals de MX64 van Cisco Meraki.
6. Beveiliging is alles
Je wilt niet te veel hoeven nadenken over security. Die moet gewoon op orde zijn. Veilige VPN-verbindingen tussen vestigingen. Versleutelde data. Automatische beveiligingsupdates. Het kan allemaal prima.
Controleer hoe vaak een fabrikant zijn netwerksoftware update. Dat kan namelijk enorm verschillen. Beveiliging zit niet alleen in de hardware, maar ook in de software. Check het updatebeleid dus goed.
7. Weet wanneer het tijd is voor een grote schoonmaak
Jij bent misschien snel, maar is je netwerk dat ook nog? Als je bedrijf al wat langer bestaat, dan is het waarschijnlijk in de loop der jaren ontstaan. Misschien ben je het overzicht inmiddels kwijt. Of worden niet alle onderdelen nog goed door fabrikanten onderhouden.
Er is maar een remedie: begin opnieuw. Met nieuwe spullen van een leverancier die uitgebreide service biedt, zoals Centralpoint. Dan weet je dat je echt waar krijgt voor je geld.
Dit is het eerste artikel in De Maand van het betrouwbare netwerk. Deze serie wordt mogelijk gemaakt door Centralpoint. Centralpoint zorgt ervoor dat je IT-omgeving feilloos werkt, zodat je medewerkers altijd en overal toegang hebben tot veilige data. Op deze manier kunnen je mensen het beste uit zichzelf halen en kun jij je focussen op het ondersteunen en innoveren van je business.