Piloten van Air France staken voor de derde dag op rij. Voor de Franse luchtvaartmaatschappij lopen de kosten van het neerleggen van het werk behoorlijk op.

Sinds maandag staat ongeveer de helft van de vliegtuigen van Air France aan de grond. De piloten staken omdat ze vrezen voor een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. Air France-KLM maakten vorige week bekend dat ze fors willen groeien door middel van een investering in budgetdochter Transavia.

Piloten die nu voor Air France vliegen moeten mogelijk ook voor Transavia aan de slag. Zij vrezen dat ze er qua arbeidsvoorwaarden op achteruit gaan.

Schade door staking

Volgens Air France-topman Alexandre de Juniac zijn de arbeidsvoorwaarden bij Air France de laatste jaren wel erg riant geworden. Wil Transavia een volwaardige concurrent van easyJet en Ryanair worden, is het gebaat bij lage kosten, en dus soberdere arbeidsvoorwaarden.

Lees ook: Transavia komt voorlopig niet in de buurt van Ryanair en easyJet

Door de staking staat een groot deel van de vloot van de luchtvaartmaatschappij aan de grond, waardoor Air France inkomsten misloopt. De schade door de staking wordt geschat op 10 tot 15 miljoen euro per dag.

Om dat in verhouding te plaatsen: het bedrijfsresultaat van het fusiebedrijf Air France-KLM bedroeg in 2013 130 miljoen euro. Een staking van een week heeft dus grote impact op de bedrijfsvoering.

Topman De Juniac is echter niet van plan toe te geven aan de wensen van de piloten. Vorige week gaf hij al aan dat een verbetering van de arbeidsvoorwaarden er niet in zit. Volgens De Juniac worden enkel de concurrenten er beter van en brengt een staking juist de werkgelegenheid bij Air France-KLM in gevaar.

Franse premier roert zich

Ook de Franse premier Manuel Valls waarschuwt hier woensdag voor. Omdat het overige personeel van Air France wel doorwerkt, beïnvloeden enkel de piloten de economische positie van het bedrijf.

De premier roept de piloten op weer aan het werk te gaan en hun arbeidsvoorwaarden te bespreken aan de onderhandelingstafel.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl