De piloten van Air France willen dat luchtvaartconcern Air France-KLM afziet van het plan om Transavia een belangrijke rol te geven in het bedrijf. Dat maakten de vakbonden van de piloten, die nu al een week staken tegen de plannen van Air France-KLM, maandag bekend.

Eerder op de dag liet Air France-KLM nog weten zijn plan voor de oprichting van Transavia Europe uit te stellen tot eind dit jaar, maar dat is niet voldoende voor de piloten. Het hele project moet worden geschrapt, aldus de vakbonden. De bonden roepen de Franse overheid op om alle noodzakelijke stappen te nemen tegen de ,,ontmanteling van Air France”.

Verzet tegen sanering

Transavia Europe zou snel opgetuigd worden om beter te kunnen concurreren met prijsvechters als Ryanair en easyJet. Dat moest gebeuren vanaf nieuwe bases buiten Nederland en Frankrijk. Tegelijkertijd zouden verliesgevende activiteiten, zoals de binnenlandse en Europese vluchten van Air France, verder gesaneerd worden. De piloten verzetten zich hiertegen omdat zij vrezen dat dit ten koste zal gaan van de arbeidsvoorwaarden.

Afgelopen weekend werden de stakingsacties van de piloten, die aanvankelijk voor de periode van 15 tot en met 22 september waren aangekondigd, met minstens 4 dagen verlengd. De acties zorgen voor een operationeel verlies van Air France-KLM van 20 miljoen euro per dag.

Directie spreekt van patstelling

Air France-KLM wees er maandag nog op dat de afgelopen tijd dagelijks met de pilotenvakbonden is gesproken. Tijdens die bijeenkomsten zijn volgens het bedrijf telkens ,,nieuwe constructieve oplossingen voor het conflict” bij de bonden neergelegd. Voorstellen van de bonden zijn er niet geweest, zo zei het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf, dat dan ook sprak van een patstelling.

Transavia Europe, met de Nederlander Bram Gräber aan het roer, moest in korte tijd ongeveer zo groot worden als de zustermaatschappijen in Nederland en Frankrijk. In totaal krijgt Transavia zo'n 100 toestellen, min of meer gelijk verdeeld over de drie divisies. Die doelstelling van 100 toestellen voor Transavia in 2017, zoals Air France-KLM eerder gaf, staat nog steeds.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl