Pang Da, volgens Spyker de grootste aan de beurs genoteerde autodistributeur van China, neemt een belang van 24 procent in Spyker, ter waarde van 65 miljoen euro. De Chinese onderneming legt direct ook 30 miljoen euro op tafel voor de aanschaf van auto’s van Saab. Binnen dertig dagen zou er nog eens 15 miljoen kunnen volgen, afhankelijk van ,,bepaalde omstandigheden”.

Spyker liet weten dat de productie van Saab, die al weken stil ligt, ,,zo snel mogelijk” zal worden herstart. De overeenkomst tussen Spyker en Pang Da moet nog worden goedgekeurd door de Chinese autoriteiten en onder meer door de Europese Investeringsbank en de Zweedse overheid.

Autoproducent Hawtai

Vooral het eerste is van cruciaal belang. Vorige week nog ketste een andere overeenkomst die Spyker voor Saab in China had gesloten, af. Autoproducent Hawtai kreeg geen toestemming voor de investering van 150 miljoen die het in Saab dacht te gaan doen. Daarmee leek het einde van het Saab-avontuur voor Spyker een stap dichterbij. Spyker-topman Victor Muller bleef echter in China en komt nu nog geen halve week later met een nieuw plan.

Voor de distributie van de auto’s in China, richten de partijen een joint venture op met ieder een belang van 50 procent. De productie gaat via een joint venture waarin Saab een aandeel van ,,maximaal” 50 procent zal hebben en Pang Da de rest.

Topman Pang Qinghua van Pang Da liet in het persbericht weten dat dit een ,,perfecte timing'' was voor de introductie van Saab op de Chinese markt. Volgens hem zal ,,onze omvang, financiële kracht en onze mogelijkheid om snel te handelen cruciaal zijn voor het succes van Saab in China''.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl