Spyker liet ook weten dat Saab de productie wil opvoeren naar het niveau van 100.000 tot 125.000 per jaar van voor de crisis. Dat is inclusief de 9-4X die in Mexico gebouwd wordt. De rest van de auto’s rolt van de band in Saabs thuisbasis Trollhättan.

Naast de 9-4X zal Saab de 9-3 en de 9-5 maken, beide in verscheidene uitvoeringen. Daarnaast onderzoekt het bedrijf de mogelijkheid om het model 9-1 te gaan bouwen. Daarvoor zou echter aanvullende financiering nodig zijn. Het huidige ‘business plan’ werd opgesteld door Saab en diens voormalige moederconcern General Motors (GM).

Lening

Van de benodigde financiering van 1 miljard dollar komt 326 miljoen dollar van GM. Daarnaast bieden de Amerikanen Saab onder meer gunstige leveringsvoorwaarden en mag Saab langer doen over het betalen van rekeningen. De rest komt van de Europese Investeringsbank, die 400 miljoen euro in Saab steekt als de Europese Commissie daarmee akkoord gaat. Die goedkeuring is essentieel voor het al dan niet doorgaan van de overname van Saab door Spyker, dat de beslissing binnenkort verwacht.

Spyker maakte vorige week bekend de noodlijdende dochter van GM te hebben gekocht voor 74 miljoen euro. Daarvan moet 50 miljoen euro worden betaald bij de beoogde afronding van de transactie op 15 februari. De helft van dat bedrag leent Spyker van Tenaci, een vehikel dat eigendom is van Spykertopman Victor Muller. De andere helft moet worden opgehaald met de uitgifte van aandelen.

De tweede tranche, van 24 miljoen euro, moet uiterlijk worden betaald op 15 juli 2010. Spyker zegt voor dit deel benaderd te zijn door meerdere investeerders.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl