De luxe bolides zullen voortaan in het Britse Coventry in elkaar gezet worden.
Door de verplaatsing van de activiteiten staan circa 45 van de 135 banen in
Nederland op de tocht. Dat heeft het bedrijf vrijdag bekendgemaakt.
De productie wordt aan het eind van dit jaar overgeheveld naar Spykers’
toeleverancier Coventry Prototype Panels (CPP), die diverse prototypes voor
Spyker bouwde en delen van de carrosserie van bepaalde modellen. Door de
verhuizing wordt de toekomst van Spyker volgens topman Victor Muller
veiliggesteld.
"In uitdagende tijden moet een kleine fabrikant als Spyker op zoek naar
manieren om kosten te verlagen en efficiënter te werken”, aldus Muller. Hij
verwacht ,,substantiële” kostenbesparingen en een "aanzienlijke”
verbetering van de efficiency. Alle andere afdelingen, waaronder de directie
en verkoop en marketing blijven in Zeewolde.
45 banen weg
Een woordvoerder van Spyker wilde niet ingaan op de omvang van de beoogde
kostenbesparingen en evenmin op de kosten voor het ontslag van de 45
medewerkers.
Vakbond FNV Bondgenoten noemt de reorganisatie bij het autobedrijf een verlies
voor Nederland. "Niet alleen verliezen 45 mensen hun werk, Nederland
verliest ook de productie van een markant automerk”, aldus bestuurder
Herbert Römer.
Volgens de bond heeft Spyker aan de groep getroffen werknemers aangeboden mee
te verhuizen naar Engeland. FNV zal dit voorstel samen met alle andere
facetten van het sociaal plan maandag aan haar leden voorleggen.
CNV Metaaltechniek vindt het besluit ,,bijzonder spijtig'', maar lijkt er wel
begrip voor te hebben omdat Spyker al jaren verlies lijdt. "Je hoopt dat er
een keer zwarte cijfers geschreven kunnen worden. Maar helaas, dat zit er
kennelijk niet in'', aldus bestuurder Peter de Ridder.
Zie ook:
Z24 Beurs: aandeel Spyker
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl