Dat heeft het bedrijf vrijdag bekendgemaakt. Spyker, dat eind vorig jaar
aankondigde de productie van zijn bolides te verhuizen naar het Britse
Coventry, maakte vorig jaar 31 auto’s en verkocht er 36. Door de
verplaatsing van de assemblage kwamen 44 van de 135 banen in Nederland op de
tocht te staan. Hiermee waren "substantiële” kosten gemoeid.

De omzet daalde vorig jaar tot 6,6 miljoen euro van 7,8 miljoen euro een jaar
eerder. Bestuursvoorzitter Victor Muller verwacht dit resultaat in 2010 op
te kunnen schroeven, onder meer dankzij de uitbreiding van het dealernetwerk
en de introductie van de nieuwe C8 Aileron.

Saab
Bij het onlangs overgenomen Saab streeft Muller voor dit jaar naar een
verkoop van 50.000 tot 60.000 auto’s. In 2009 verkocht Saab bijna 40.000
auto’s, in 2008 nog ruim 93.000. Volgens analisten moet Spyker minimaal
75.000 Saabs verkopen om break-even te draaien.

Spyker nam eerder dit jaar het noodlijdende Saab over van het Amerikaanse
General Motors (GM) voor 326 miljoen dollar in preferente aandelen en 74
miljoen dollar in contanten. Daarvan heeft Spyker 50 miljoen dollar voldaan,
de resterende 24 miljoen dollar wil het uit eigen middelen betalen. De
uitgifte van aandelen om dat bedrag bijeen te krijgen acht Spyker niet
wenselijk in verband met de verwatering van de belangen van de huidige
aandeelhouders.

Muller gaf recent aan in 2012 winst te verwachten bij Saab. Volgens de topman
is onterecht het beeld ontstaan dat Saab al twintig jaar verlies lijdt. "Saab
verloor niet in al die jaren geld. Integendeel, veel winstgevende delen
waren ondergebracht bij GM.” Kosten werden echter grotendeels op Saab
afgewenteld, waardoor volgens Muller een verkeerd beeld ontstond over de
winstgevendheid.

Het huidige plan van aanpak voor Saab voorziet in het opvoeren van de
productie naar 120.000 auto's per jaar. Dat de productie dit jaar een stuk
lager zal liggen heeft te maken met een volledige stop van de fabriek in de
eerste zeven weken van dit jaar. "Het orderboek stroomt snel vol, dat
is een positief teken van betrokkenheid van dealers en klanten.''

Lees ook:

Muller verkleint aandeel in Spyker

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl