De zaak is door Spyker aangespannen namens Saab. Spyker stelt dat GM de onderhandelingen over een transactie tussen Saab en het Chinese Youngman heeft gedwarsboomd. Volgens Spyker had GM daarbij ,,de directe en opzettelijke intentie” om Saab richting faillissement te duwen. Een woordvoerder van GM sprak tegenover persbureau Reuters van ,,ongegronde beschuldigingen” waartegen het bedrijf zich met kracht zal verdedigen.
Spyker denkt dat Saab met behulp van de Chinese investering geherstructureerd had kunnen worden en niet failliet had hoeven gaan. Maar GM duldde geen concurrentie van zijn voormalige Zweedse dochter op de Chinese markt, aldus Spyker.
Inschatting
Topman Victor Muller van Spyker zei in een toelichting dat de hoogte van de schadeclaim een inschatting is van de waarde van Saab als de redding wel was doorgegaan en de schade die Spyker heeft geleden door het faillissement. Spyker nam het toen al op de rand van de afgrond balancerende Saab begin 2010 over.
Spyker heeft het advocatenbureau Patton Boggs uit Washington ingehuurd om de zaak af te handelen. Het advocatenbureau is het afgelopen halfjaar bezig geweest met de voorbereidingen, aldus Muller.
Investeerder
Omdat Saab bankroet is, neemt Spyker de kosten van de rechtszaak op zich, in ruil voor 90 procent van een eventuele schadevergoeding, zei Muller. Spyker heeft verder financiële steun van een niet nader genoemde investeerder. Muller wilde geen naam geven, maar zei wel dat het niet gaat om de zakenman Vladimir Antonov.
Muller raamt de kosten op 1 tot 2 miljoen dollar, mocht de procedure lang duren. Dat kan enkele jaren zijn, aldus de topman. Spyker heeft al een paar honderdduizend dollar aan de zaak gespendeerd. De definitieve manier van financiering van de rechtszaak zal later worden beslist, aldus Muller.
De topman van Spyker schat de kans van slagen van de schadeclaim hoog in. ,,Een bekend advocatenkantoor als Patton Boggs zou deze zaak niet aannemen als ze dachten dat er geen zaak in zat.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl