De streaming muziekdienst Spotify zou na iTunes de grootste inkomstenbron zijn voor grote muzieklabels.
Dat vertelt een anonieme bron rond het bedrijf aan Business Insider. Vorige maand maakten 23 miljoen mensen gebruik van Spotify, blijkt uit cijfers van AppData. Je kunt via het bedrijf muziek via het internet beluisteren. Zowel gratis (maar dan gelimiteerd en met reclame) als betaald.
De afstand tot de nummer één, Apple’s muziekdienst iTunes, is echter groot. iTunes zou in 2011 zo’n 2,5 miljard euro aan platenmaatschappijen hebben betaald. Wat Spotify de muzieklabels oplevert, is onbekend. Maar het is waarschijnlijk slechts een fractie van dat bedrag.
Concurrent van iTunes
In februari vorig jaar haalde Spotify nog zo’n 100 miljoen dollar aan nieuw kapitaal op bij investeerders. Destijds werd het bedrijf gewaardeerd op 1 miljard dollar.
Sommige investeerders waren echter sceptisch over de groeimogelijkheden van het Zweedse bedrijf. Het bezit namelijk niet zelf de muziek die het aanbiedt aan consumenten. Die blijft eigendom van de labels. In theorie zouden de muzieklabels Spotify kunnen uitknijpen op het moment dat de onderneming substantiële winst maakt.
Aan de andere kant zouden labels Spotify juist kunnen steunen om van het bedrijf een serieuze concurrent van iTunes te maken. Dat zou de machtige positie van Apple in de muziekindustrie aantasten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl