Het bedrag waarover het kabinet nu overeenstemming heeft bereikt, komt
overigens niet in de buurt van de circa 8 miljard euro die eind augustus
werd genoemd door NS-topman Aad Veenman. Eurlings deed na afloop van de
wekelijkse ministerraad geen mededelingen over de financiële dekking van het
plan en de concrete invulling.
De extra investeringen zijn noodzakelijk om de ambitie uit het
regeerakkoord van 5 procent groei in het treinverkeer mogelijk te maken.
Goed ingevoerde bronnen melden dat de spoorverbinding tussen Flevoland,
Amsterdam en Schiphol bovenaan staat op het lijstje van projecten die moeten
worden uitgevoerd. De trajecten Amsterdam-Den Bosch, Utrecht-Arnhem en Den
Haag-Rotterdam hebben ook prioriteit.
Het Nederlandse spoornetwerk geldt als een van de drukst bereden ter wereld.
Verdubbeling van het spoor is nodig op een aantal trajecten, met name in de
Randstad. Op andere plaatsen moeten inhaalsporen worden aangelegd. Verder
wil Eurlings perrons verlengen, zodat er langere treinen kunnen stoppen.
De Nederlandse Spoorwegen investeren zelf miljarden euro’s in nieuw
materieel. Het gaat dan vooral om dubbeldekstreinen. In combinatie met
miljardeninvesteringen door het Rijk moet op termijn reizen zonder
spoorboekje mogelijk zijn. Op de belangrijkste tracés in en rondom de
Randstad rijden dan zes intercity’s en zes stoptreinen per uur, waardoor er
een soort metrosysteem ontstaat.
Het kabinet heeft in een eerder stadium al 200 miljoen euro gereserveerd voor
kleinere projecten, die in de komende vier jaar worden uitgevoerd. Het is
nog onduidelijk wanneer Eurlings precies wil beginnen met grootschaliger
investeringen.
De NS wilde vrijdag niet inhoudelijk reageren op de voornemens van de
minister. De spoorwegonderneming wacht tot maandag. Dan ontvouwt Eurlings
zijn plannen in een brief aan de Tweede Kamer en geeft hij de pers een
toelichting. Aad Veenman en Bert Klerk, de topman van spoorbeheerder
ProRail, geven dan ook acte de présence.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl