Consumenten die in verband met een valse factuur gebeld hebben met het informatienummer van het niet-bestaande incassobureau Corpus Justitia, krijgen hun belkosten terug van hun telefoonaanbieder.
Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) woensdag bekendgemaakt.
Begin augustus werden er uit naam van Corpus Justitia honderden valse incassobrieven verstuurd naar particulieren. Bezorgde consumenten belden vervolgens het 0900-nummer van het spookbureau om te vragen om welke schuld het ging. Zij kregen nooit iemand aan de lijn en stonden soms 20 minuten in de wacht.
Het informatienummer kostte 45 eurocent per minuut. Volgens ACM werd in een tijdsbestek van 8 uur wel 4354 keer naar het nummer gebeld. Het totale schadebedrag is 22.000 euro, aldus de toezichthouder.
De gedupeerde consumenten krijgen het geld automatisch terug via hun telefoonrekening. Het valse nummer is in augustus al door de toezichthouder uit de lucht gehaald.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl