Zogenoemde speed pedelecs, e-bikes die harder kunnen dan 25 kilometer per uur, zijn sterk in trek in coronatijd.
Vooral onder 45- tot 65-jarigen is de speed pedelec populair.
E-bikes profiteren dit jaar mede van de behoefte aan alternatieven voor het openbaar vervoer tijdens de coronapandemie.
E-bikes die sneller kunnen rijden dan 25 kilometer per uur worden almaar populairder.
Tijdens de coronacrisis wordt de speed pedelec gezien als een aantrekkelijk vervoersmiddel. Opvallend genoeg is de speed pedelec het populairst bij 45- tot 65-jarigen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In totaal rijden in Nederland inmiddels ruim 21.000 speed pedelecs rond, een verdubbeling ten opzichte van drie jaar geleden.
Ook in de eerste helft van de coronacrisis haalden steeds meer Nederlanders een snelle e-bike in huis. "In deze cijfers is geen effect van de coronacrisis zichtbaar", aldus het CBS. Integendeel: de e-bike profiteert in coronatijd juist als alternatief voor het openbaar vervoer.
Speed pedelec populairst bij 45- tot 65-jarigen
Speed pedelecs zijn vooral in trek bij mensen van middelbare leeftijd. Het gros van de eigenaren is tussen de 45 en 65 jaar oud. Daarmee zijn ze jonger dan de bezitters van e-bikes die trapondersteuning bieden tot een snelheid van 25 kilometer per uur.
Snelle elektrische fietsen zijn relatief gezien het populairst in Utrecht, Gelderland en Groningen. In deze regio's staan de meeste speed pedelecs per 100.000 inwoners geregistreerd.
Eigenaars van speed pedelecs moeten zich aan dezelfde verkeersregels houden als bromfietsbezitters. Dat betekent onder andere dat ze een bromfietskenteken moeten voeren en dat ze een helm moeten dragen. Ook mogen ze niet harder rijden dan 45 kilometer per uur.
Lees meer over e-bikes:
- Private lease van een elektrische fiets: dit ben je per maand kwijt aan een e-bike
- 6 extravagante e-bikes waarmee je zeker opvalt – soms lijken ze meer op een motor dan op een fiets
- Ik fietste met een e-bike de snelfietsroute tussen Rotterdam en Dordrecht – dit leerde ik over woon-werkverkeer
- 9 redenen om als bedrijf meer werknemers op de e-bike of gewone fiets te krijgen, volgens deze fietsambassadeurs