Het aantal huishoudens dat vorig jaar bij de bakker kocht, daalde van 47 naar
44 procent. Bij de slager ging het aantal terug van 34 naar 32 procent, bij
de groentewinkel van 29 naar 27 procent, bij de viswinkel van 17 naar 16
procent en bij de kaaswinkel van 13 naar 12 procent.

Volgens onderzoeker Joop Holla zijn mensen gevoeliger geworden voor de lagere
prijzen in de supermarkt en kampt de speciaalzaak met een vergrijzend
publiek. Jongeren vinden het over het algemeen gemakkelijker om alle
boodschappen in een keer in een enkele winkel te doen.

Supermarkten maakten het niet alleen de speciaalzaak moeilijk, maar probeerden
elkaar vorig jaar ook af te troeven met aanbiedingen en acties. Dat maakte
de consument niet minder honkvast. Gemiddeld bezocht een Nederlands
huishouden 4,65 verschillende supermarktformules, vrijwel evenveel als een
jaar eerder.

Van de supermarkten is Albert Heijn het meest in trek en Jumbo rukte op ten
koste van Super de Boer en Plus. Lidl zag de klantenkring flink toenemen en
passeerde daarmee vorig jaar nipt concurrent Aldi.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl