De Nederlandse importeur van Volkswagen, Pon’s Automobielhandel, heeft alle dealers van Volkswagen in Nederland uitgenodigd voor een zogenoemde ,,dealermeeting”. Daar worden de autoverkopers bijgepraat over de ,,stand van zaken”.

Dat bevestigde een woordvoerder maandag na berichtgeving van RTL Nieuws. Pon streeft er naar om het eigen dealernetwerk zo goed mogelijk op de hoogte te houden over alle ontwikkelingen omtrent het dieselschandaal dat vorige week aan het licht kwam.

Het gesjoemel met dieselmotoren door Volkswagen is voor Pon nog geen reden om de verkopen van de auto’s op te schorten. De wagens worden nog gewoon verkocht.

In België is de verkoop van diverse modellen inmiddels wel gestaakt. Daartoe besloot de Belgische importeur D’Ieteren afgelopen weekend. Het ging om 3200 voertuigen die zijn uitgerust met sjoemelsoftware.

Wereldwijd zijn 11 miljoen auto’s van de Volkswagengroep voorzien van de software waarmee de uitkomst van laboratoriumproeven kan worden beïnvloed. Daaronder zijn zoals verwacht ook Audi’s, 2,1 miljoen in totaal, aldus de luxedochter van het concern. Het gaat om voertuigen van de types A1, A3, A4 en A6, de sportwagen TT en de terreinwagens Q3 en Q5.

Justitie Duitsland richt vizier op ex-topman Winterkorn

Justitie in Duitsland is een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar mogelijke fraude door Volkswagen. Ook de mogelijke rol van de vorige week opgestapte topman Martin Winterkorn in het dieselschandaal rond de Duitse autobouwer wordt onderzocht. Dat heeft de openbare aanklager in Braunschweig maandag bekendgemaakt.

VW is in opspraak geraakt omdat het met het motormanagement van sommige dieselmodellen heeft geknoeid. Daardoor lijken de wagens in laboratoriumtests veel schoner dan ze in werkelijkheid zijn. Ook in de Verenigde Staten, waar de milieudienst EPA de zaak aan het rollen heeft gebracht, loopt een strafrechtelijk onderzoek. Het bedrijf hangt een miljardenboete boven het hoofd.

Winterkorn stapte vorige week op, naar eigen zeggen om de weg vrij te maken voor de veranderingen die nodig zijn bij het autoconcern. Daarbij benadrukte de toezichthoudende raad dat de topman geen weet had van de malversaties die onder zijn bewind zijn begaan. Matthias Müller, de voormalige baas van sportwagendochter Porsche, volgde hem op.

De afgelopen week werd druk gespeculeerd over welke koppen nog meer gaan rollen in verband met het schandaal. Onder meer de bazen van de onderzoeksdivisies van de merken Audi, Porsche en VW zouden het veld moeten ruimen. Persbureau Reuters wist maandag te melden dat zij op non-actief zijn gesteld. Het justitieel onderzoek moet uitwijzen of ook de absolute top van het concern iets te verwijten valt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl