Oranje is van iedereen. Dat is het oordeel van het Spaanse hooggerechtshof, bij wie de Spaanse provider Jazztel het vermeende alleenrecht van het Franse telecombedrijf Orange op haar logo, een oranje vierkant, aanvocht. 

Dat schrijft de Spaanse krant El País. Eerder registreerde Orange in Spanje het oranje vierkant als onderdeel van het merk. Toevallig of niet, Jazztel wil dezelfde kleur en vorm gebruiken en stelde daarom het monopolie ter discussie.

Met succes. Want het hooggerechtshof oordeelde dat door de wijze waarop Orange het monopolie op de kleur oranje claimt, de kleur onvoldoende toegankelijk is voor andere marktpartijen. Het moet voor alle marktpartijen mogelijk zijn de kleur te gebruiken”, aldus het hof.

Volgens de rechters is het in beperken van het gebruik van kleuren door marktpartijen, in strijd met het algemeen belang. Kortom, iedereen die dat wil mag een oranje logo gebruiken.

Exclusieve kleur en vorm

Ook over de vorm is het hof duidelijk. Dat het om een oranje vierkant gaat, verandert niets aan de zaak. De vorm is volgens de rechters net zo algemeen als de kleur.

De advocaten van Jazztel voerden aan dat de kleur oranje in de meest elementaire vorm in het logo is verwerkt, zonder enig reliëf of versiering. Met een studie naar merkherkenning probeerde Orange het hof te overtuigen dat het oranje vierkant door veel Spanjaarden als Orange-logo werd herkend.

Het hof kwam op basis van dezelfde studie tot een heel andere conclusie: de gemiddelde Spanjaard herkent het merk onvoldoende.

Groen vierkant

Ook het argument dat Orange het logo in Frankrijk wel succesvol heeft gepatenteerd, legde het Spaanse Hof naast zich neer. De rechters refereerden aan een zaak waarin het Europees hof oordeelde dat patent op een groen vierkant onvoldoende onderscheidend is om voor patent in aanmerking te komen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl