Maaltijdvervanger Soylent (een rage in Silicon Valley) heeft een nieuw product: Soylent 2.0. In tegenstelling tot de eerdere poedertjes gaat het om een drankje, dat voorlopig alleen online wordt verkocht.
Dat maakte het bedrijf maandag bekend, schrijft The Verge. De traditionele Soylent werd in poedervorm verkocht, waarbij de klant er zelf water bij moest doen. Maar Soylent 2.0, zoals het nieuwe product heet, is een drankje in een herbruikbare fles. Eén fles is goed voor één vijfde van je dagelijkse voedselbehoefte. Twaalf flessen kosten 29 dollar en komen in oktober beschikbaar. Je kunt nu al online bestellen.
Populair bij techies
Soylent is bedacht door Rob Rhinehart. Zijn bedrijf wordt gesteund door durfkapitalisten, en zijn producten zijn populair bij werknemers in de techbranche. Een Soylent-mengseltje achterover klokken bespaart namelijk enorm veel tijd aan boodschappen doen, koken en tafelen, is het idee. Maar is het transporteren van een drankje in een fles nou wel zo efficiënt, vergeleken met het versturen van poeders, vroeg The Verge aan Rhinehart.
Ietsje minder efficiënt, geeft hij toe. “Maar ter compensatie heeft hoeft dit drankje niet in de koelkast en blijft het ten minste een jaar goed”, voegt Rhinehart daar aan toe. “Vergelijk dat maar eens met al het eten dat wordt weggegooid, of bederft, of de buitensporige hoeveelheid energie die we kwijt zijn aan koeling in de VS, dan is dit nog steeds enorm besparend.”
Boordevol algenvet
Volgens Rhinehart is Soylent 2.0 niet te vergelijken met bestaande maaltijdvervangers. Die zitten boordevol suikers, beweert hij. Zíjn drankje heeft een origineel ingrediënt: algen. De helft van de vetten in Soylent 2.0 is namelijk afkomstig van olie uit algen. Dat proef je niet terug, verzekert de topman: Soylent 2.0 is “neutraal maar toch aangenaam”. Het poeder van Soylent was een beetje berucht om zijn smakeloosheid.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl